Hvordan få god selvfølelse og selvtilit, og hva er forskjellen?


 

Hva er forskjellen på selvfølelse og selvtillit.

Selvfølelse kan man si er måten du kjenner oss selv på, hvem du er og hva du står for. Selvfølelse er knyttet til selvinnsikt, mens selvtillit ikke nødvendigvis er det. Selvtillit er hvilken verdi du tillegger deg selv og hvilken tro du har på deg selv. Det går an å ha høy selvtillit og ganske dårlig selvfølelse eller selvinnsikt. Og omvendt kan man på grunn av god selvfølelse være klar over sine dårlige sider, som igjen kan gi dårlig selvtillit

 

Dårlig selvtillit.

Blir du fort påvirket av hva andre sier, gjør og ikke gjør mot deg? Blir du fort usikker på deg selv? Søker du ofte bekreftelser fra andre for at du skal føle deg bra, det kan være i sosiale sammenhenger eller via sosiale medier? Skjuler du sannheten og hva du egentlig mener om noe for ikke å såre noen eller for å skille deg litt ut og fordi du har ingen tro på deg selv? Blir du fort påvirket av negativt kroppsspråk og negative ord fra andre?

Svarer du ja på disse spørsmålene er du stadig på jakt etter bekreftelse fra andre for å føle deg bra. Så fort du ikke får noe respons så føler du deg elendig og lite verdt. Du har liten tro på deg selv og trenger derfor bekreftelser fra andre hele tiden på at du er god nok. Du vil jo så gjerne få skryt og bli likt av andre, derfor søker hele tiden bekreftelser utenfor deg selv for å føle deg bra, noe som skaper mye stress, uro, frustrasjon og trishet.

 

Dårlig selvfølelse.

Har du behov for å se ned på andre og for å baksnakke andre? Gjør du ting for å bevise for andre at du kan, i stede for å gjøre det du egentlig ønsker selv? Føler du deg aldri god nok samme hva du gjør eller hvor hardt du jobber? Sammenligner du deg ofte med andre og føler deg bra kun når ingen andre er bedre enn deg? Du syns du selv er stygg og tror du hadde vært lykkeligere om du bare hadde vært penere? Du oppfører deg slik andre vil du skal være i stede for å være deg selv?

Er svaret ja på disse spørsmålene har du dårlig selvfølelse og har en sammenheng med hva du tror på og hva du står for. Hvem er du? Hva er viktig for deg? Hva står du for? Hva ønsker du ikke å stå for?, osv.

 


Hvordan løse problemet.

 

Det er umulig å leve et lykkelig liv om du hele tiden søker og trenger andres skryt og bekreftelser for å vite at du er bra nok. Det blir utrolig slitsomt fordi andre vil aldri gjøre akkurat som du vil. Den eneste du kan endre er deg selv og bli glad i deg selv.

Du må søke inn i deg selv og finne ut hvorfor du får alle disse tankene og hvorfor du ikke føler deg bra nok. Du må gå igjennom alle de vonde sårede følelsene og veldig viktig: du må bli glad i deg selv og akseptere deg selv for den du er. Du er unik og det finnes ingen akkurat som deg. Du må begynne å gi deg selv skryt og stå opp for deg selv. Du må vise tydeligere hvem du er, hva du står for og at du er god nok. Kroppsspråk, tanker og hva du sier til deg selv har en enorm påvirkning på dine følelser og dermed din selvtillit og selvfølelse.

Jo mer du liker deg selv, jo mer liker andre deg, og du liker deg selv enda mer = selvtilit.

Hvis du liker deg selv så vil du automatisk si positive ting til andre. Du tenker ikke noe over det. Dette er bare noe som kommer av seg selv.

 

Husk:

Jeg har selv slitt med dette, og jeg vet akkurat hvordan du har det om du går igjennom det samme. Det er helt klart en utvei, og jeg vil gjerne vise deg hva som har hjulpet for meg. Det er ikke noe som fikses bare på ett par dager, men det krever egeninnsats og at en er villig til å lære, være sårbar og åpne seg mer og mer opp.

 


Dette kan hjelpe for å få bedre selvtillit og selvfølelse:

 

– Si gode ting til deg selv, positive affirmasjoner: “Jeg liker meg selv”, “Jeg er bra nok”, “Jeg er fantastisk”.

– Trene yoga, gå inn i deg selv. Ut fra hodet og alle de negative tankene.

– Sosialisere, utfordre deg selv og være mer tydelig i sosiale sammenhenger.

– Slapp av, mediter.

– Bli glad i deg selv, da bryr du deg ikke om hva andre syns om deg. Da er du deg selv fult ut, både med og uten noen bekreftelser fra andre.

– Gi mer av deg selv, snakk mer med andre.

– Bruk mindre tid på å analysere andre og slapp da heller av med å trene yoga eller meditere. Dette skifter fokuset ditt, og stresset i kroppen gir slipp.

 


 

Gjør du dette over tid vil du merke enorm forskjell. men husk det tar tid, så vær tålmodig og ikke vær for hard med deg selv. Gi deg selv tålmodighet og kjærlighet, så vil alt ordne seg.

Håper dette var til hjelp for deg, ønsker deg alt godt <3

Del gjerne også med andre som du tror kan ha nytte av dette.

 

Varm hilsen,

Nina <3


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3