Hjemmelaget guacamole, sunn snaks!


 

Hjemmelaget guacamole er super godt, super sunt og super enkelt å lage. Det går også for å være super mat så det inneholder utrolig mange næringsstoffer for kroppen.

Det er knall godt å bruke som dipp.

 


Oppskrift:

1-2 godt modne avokadoer

Saften av 1-2 lime

1 ss finhakket løk/ rød løk

1 presset hvitløkfedd

Salt og pepper

En halv hakket tomat (fjern kjøttet)

 

Næringsinnhold per 100 g:

 

Energi: 221 kcal
Kostfiber: 6,3 g
Karbohydrat: 0,4 g
Fett: 23,5 g
Protein: 1,9 g
Vann: 66 %

 

En hel middels stor avokado inneholder ca. 21 gram fett. Det meste av dette er imidlertid enumettet fett. Avokado inneholder også 60% mer kalium enn bananer. Den er også rik på B-vitamin, E-vitamin og K-vitamin.[1] Avokadoen har også et høyere fiberinnhold enn noen annen frukt – hvorav 75% uoopløselige og 25% oppløselige fibre.[2]

Avokadoen er rik på kalium, folsyre og vitamin B6.[3] I tillegg inneholder frukten pantotensyre, A- og C-vitaminer, magnesium, kobber, nikotinsyre, jern og sink[4].

 

 

DSCN2131_edited-1

 

 

DSCN2138

 

 


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3