Hvordan lage næringsrik mandelmelk, fri for laktose


 

Denne uken ville jeg gjerne lage mandelmelk. Dette er et kjempe fint alternativ til dere som har laktose intoleranse. Mandler er også veldig næringsrike, er helt naturlige og innholder ingen hormoner som du finner i kumelk. Proppfull av ren energi for kropp og sinn.

 

Oppskrift:

2,5 dl mandler

1 liter vann

Litt salt

Ønsket smak f.eks: vaniljepulver, dadler, honning, kakao, agave, yacon, jorbær, banan, kanel, sukrin osv.

 

Om du ønsker å lage mindre eller mer så er forholdet 1 del mandler blandet med 3 deler vann.

Denne oppskriften kan også brukes med andre typer nøtter og frø: paranøtter, cashewnøtter, hampfrø og hasselnøtter.

 

Næringsinnhold i mandler:

– Er supermat pga sitt høye næringsinnhold

– Inneholder mye protein, E-vitamin, magnesium, kalsium, mangan, selen, sink, jern, fosfor, kalium, fosfor og store mengder umettede fettsyrer.

– Fri for laktose, så passer utmerket til deg med laktoseallergi.

– E-vitamin er også knallbra for huden: bygger opp huden, beskytter huden, beskytter mot tidlig aldring, forebygger tørr hud, glansløs hud, hårtap, flass, fremmer blodsirkusasjonen, virker sårhelende.

 

Fremgangsmåte:

1. Legg mandlene i bløt  med rikelig vann, gjerne over natten eller i 24 timer. Dette gjøres for å bli kvitt enzymhemmerne som sitter i skallet på nøttene. Når de blir bløtlagt er nøttene mye lettere å fordøye og for kroppen å ta opp næringsstoffene fra mandlene.

2. Hell av vannet etter bløtleggingen.

3. Ha det i en miksmaster. Hell i 1 liter med vann i. Kjør  i 1-2 minutter til alle mandlene blir knust.

4.  Deretter må melken siles. Her kan du bruke et kjøkkenhåndkle eller hvite tynne babykluter er veldig bra å bruke. Også er det bare å sile i vei…

5. Bland i litt salt og ønsket smak. Jeg brukte vaniljepulver. Mmmmm, smaker nydelig himmelsk.

6. Hell det i et rent og tett glass og sett det i kjøleskapet. Og del et glass eller to med en du er glad i. Melken holder seg i kjøleskapet i 2-4 dager. Nydelig, enkelt og veldig godt for kroppen.

 

Kan nytes som den er, blandes i mat eller ha i din favoritt frokost blanding. Prøv deg litt fram.

 

 

 

Lykke til <3 I`m in love.

 

Del med de du er glad i. Sharing is caring <3<3<3

 

Varm hilsen fra,

Nina :-)


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3