Glutenfrie, proteinrike og raske rundstykker


sunne rundstykker


 

Kom over denne oppskriften og ble inspirert av Linda Stuhaug. Disse rundstykkene er super lette å lage og de ble veldig gode. Lille jenta på 3 år elsker dem også. Fin oppskrift å bruke når det er hektiske hverdager og man vil spise sunt, de kan fint også fryses ned. I tillegg kan de også lages helt glutenfrie. Lykke til med oppskriften, håper den faller i smak.

 

Oppskrift:

Proteinrike havrerundstykker, 6 stk 
2 egg
250 g cottage cheese, laktosefri om ønskelig
100 g havregryn (glutenfritt havegryn for garantert glutenfritt)
150 g havremel (glutenfritt havremel for garantert glutenfritt)
2 ts bakepulver
1/2 ts salt

– for ekstra smak og næring kan du gjerne tilsette hakkede nøtter, frø eller kjerner i deigen eller strø på toppen.
– smakstilsett gjerne med urter eller ulike krydder for en spennende vri!

 

PS! Du kan gjerne doble eller triple deigen når du først er i gang. Rundstykkene kan fint fryses ned.

 

Slik gjør du:

1. Ha egg og cottage cheese i en bolle, kjør blandingen glatt med stavmikser. Tilsett bakepulver og salt.

2. Vend inn inn havregryn og havremel. La deigen stå et par minutter før du former til 6 rundstykker/ scones på en langpanne med bakepapir. Du kan godt pensle med egg/ soyamelk/ vann og strø over litt havregryn, frø eller kjerner.

3. Stek midt i ovnen, 180 grader i ca. 15 minutter, eller til rundstykkene har fått en gyllen farge. Avkjøl på rist. Rundstykkene holder seg ferske 2-3 dager.

sunne rundstykker


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3