Smoothie for stimulering av hjernen og bedre humør, så god.


 


Bekjemper angst og gjør deg glad og pigg, og såååå god den er

 

Prøvde meg på denne herlige smoothien i dag og den ble virkelig en suksess! Den er super enkel å lage, smaker veldig godt og jeg holdt meg mett lenge. I tillegg elska også lille jenta på 4 år den og min bedre halvdel. Følte også effekten av endorfiner og gode følelser i kroppen. Den er fullstappa med herlige næringsstoffer for kroppen og gir en lykkefølelse. Den inneholder bland annet både avokado og kakao. Anbefales virkelig <3

Noe du sikkert har lagt merke til, er at avokado ikke er veldig populært i de fleste kosthold. De er blitt en fast ingrediens i de fleste vegetariranske kosthold, men vi må virkelig begynne å avskaffe myten om at avokado kan føre til vektøkning.

Vi forsikrer deg om at denne energifylte smoothien ikke vil øke din midjestørrelse. Faktisk vil innholdet av fiber hjelpe deg å miste vekt, og dens fettsyrer vil gi deg en følelse av metthet.

Hjernen din vil takke deg og humøret vil øke fordi du ikke lenger vil våkne opp om morgenen med hodepine.

Oppskriften er hentet og inspirert fra Veientilhelse.no

 

 


Avokado og sjokolade for å stimulere hjernen

Kaloriinnholdet i kombinasjonen sjokolade og avokado høres sannsynligvis ut som en tikkende bombe for helsen for de fleste av våre lesere. Men ingenting kunne vært lengre fra sannheten.

Disse to matvarene tilfredsstiller hjernen. Men du trenger å vite når og hvordan du bruker dem. Vi vil gi deg all den informasjonen du trenger i dagens artikkel.

 


Sjokolade bremser kognitiv svikt

 

For å stimulere hjernen bruker vi en økologisk mørk kakao, noe som er naturlig gluten- og sukkerfritt.

Den er det klassiske vitamintilskuddet som selges hos apotek eller spesialforretninger. Formelen består av kun mørkt sjokoladepulver og alle dets vitaminer, uten noen laktose.

Men du kan også tilsette litt sjokolade. Vi anbefaler at du velger økologisk som er det sunneste valget.

La oss ta en titt på noen av fordelene sjokolade har å tilby for hjernen din:

  • Ifølge en artikkel publisert i Medical Daily, gir regelmessig inntak av sjokolade i moderate mengder flere fordeler for din hjernehelse, som at det for eksempel bidrar til å bekjempe kognitiv svikt.
  • Data fra en studie utført i 2016 ved University of Adelaide (Australia) viste at å spise 25-28 gram sukker-fri mørk sjokolade hver dag optimaliserte hjernens funksjon på grunn av de høye konsentrasjonene av flavonoider, magnesium og B-vitaminer. Flavonoider som finnes i mørk sjokolade er like gunstige som de som finnes i rødvin, te, druer og epler.
  • Den beste tiden å spise sjokolade på er om morgenen. Dette er når kroppen din best opptar denne typen matvarer. Det er også da hjernen trenger denne energien mest for å fokusere oppmerksomheten og arbeidsminnet ditt.


Avokado forbedrer humøret

 

Avokado er rik på mettede fettsyrer, en type fett som er nødvendig for kroppen for å opprettholde hjertehelsen.
  • Ikke overdriv inntaket. Spis en halv avokado hver dag eller annenhver dag som en del av et komplett og sunt kosthold.
  • Ifølge en studie publisert i Critical Reviews in Food Science and Nutrition, inneholder avokado folsyre som hindrer at homocystein akkumuleres i hjernen. Dette stoffet kan skade blodsirkulasjonen og forhindre næringsstoffer fra å nå hjernen.
  • Overflødig homocystein kan også forstyrre produksjonen av serotonin, dopamin og noradrenalin. Disse nevrotransmitterne er ansvarlige for å regulere våre stemninger og til og med våre sove-våken-sykluser.

Ikke nøl med å nyte sjokolade og avokado sammen i denne fantastiske smoothien som stimulerer ditt sinn og bekjemper «morgenapati».

 


 

Ingredienser:

  • 1 kopp mandelmelk
  • ½ avokado
  • 1 ½ ss økologisk, sukker fri pulverisert kakao (finnes hos helsekostbutikker og apotek)
  • 10 blåbær
  • 1 ss økologisk kokosolje  eller honning

 

Slik gjør du:

  1. Det første du trenger å gjøre er å kutte avokadoen i to, før du skjærer den i små biter.
  2. Bland alt i en blender. Mandelmelk er den ideelle ingrediensen for å stimulere hjernen.
  3. Bland godt til du får en jevn røre.
  4. Nyt den med de du er glad i den smaker helt himmelsk, og din energi og ditt humør vil bli merkbart bedre. Fin for å bekjempe angst og stress.

 

 

 


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3