Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner


 

Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner

 

 


 

 

Få mer ro og mindre angst og stress gjennom Ayurveda

 

Personlig å har jeg testet ut flere Ayurveidske metoder for å få mindre stress og angst i livet, og det har virkelig hjulpet meg. Jeg har jobbet med det over tid, og har fått store resultater. Jeg har nå kommet ut av både tung angst, stress og depresjon.

 

Jeg skal forklare litt mer om hva Ayurveda er for noe, hva det står for og hvor det kommer fra. I tillegg skal jeg fortelle deg om 9 ulike måter Ayurveda forklarer om å få mer balanse i livet med, som jeg har brukt mye. Det finnes også flere enn de jeg lister opp under, men dette er noen av de. Dette er også ting som jeg har gjort og gjør fortsatt, og som virkelig har forandret hele livet mitt.

 

Jeg skal også skrive litt om hvorfor Ayurveda kan være bra for både angst, stress, depresjon og mye vonde følelser. I tillegg skal jeg også fortelle om fordelen med det når det gjelder å være høysensitiv. Jeg har også laget en super fin gratis ebok til deg med hele 3 ulike Ayurvediske meditasjons-øvelser.

 

Håper virkelig dette kan være til hjelp for deg eller noen du er glad i. Du kan lese mer nedenfor og laste ned min gratis ebok.

 

God lesing og meditasjon fine deg <3

 

 

 


 

Last ned gratis Ayurvediske meditasjoner for mer balanse, ro og mindre angst i livet her:

 

Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner

 


 

Hva er Ayurveda?

 

Ayurveda er et mange tusen år gammelt healing system fra India. Det handler om å få balanse i livet på alle plan.  Ayurveda er vitenskapen av å leve i balanse hver dag og blir en livsstil du lever etter. De bruker også urtemedisin for å heale og hjelpe kroppen. Vi kan gjennom Ayurveda lære oss hvordan vi skal få balanse med oss selv og alt i livet. Ordet Ayurveda er sanskrit der «Ayur» betyr liv og «Veta» betyr vitenskap eller kunnskap. Det er også en metode som jeg personlig merker virker, og det har hjulpet enormt på mitt eget liv når det gjelder angst, depresjon og stress.

 

Det skal også være en effektiv behandling og healing form, fordi det får deg til å jobbe med deg selv. Du tar del i din egen healingprosess når det gjelder dine problemer. Du må også ta del i å lage dine egne urtemedisiner. Det gjør dette til en billig og effektiv behandlingsform. I tillegg gjør det deg mindre avhengig av leger og andre autoriteter for å få medisiner og lignende.

 

Ayurveda deles inn i tre Doshaer:

– Vata: Handler om å ha en rolig og regelmessig rutine.

– Pitta: Handler om moderasjon og å holde seg avkjølt.

– Kapha: Handler om å få mest mulig stimulering.

 

Er det for mye eller for lite av en av disse, så skaper det ubalanse i livet.

 

 


 

Jeg har også laget en gratis ebok med meditasjon for hver av disse for å få mer balanse og ro i livet. Trykk her for å få ebok med 3 gratis meditasjoner.

 


 

7 måter å slappe av på, få mer ro og balanse med Ayurveda:

 

 

1. Meditasjon

 

Meditasjon skaper ro, klarhet og tilstedeværelse i livet. Det han åpne dørene til å få et liv levd i glede, muligheter og kreativitet. Dette er virkelig noe som har hjulpet meg personlig. Meditasjon er gull verdt for stress, angst og depresjon ihvertfall fra min egen erfaring.

 

Meditasjon gjør at du slapper mer av i livet og får en mer klarhet. I tillegg vekker det frem de gode følelsene i deg. Det gjør at du kan tiltrekke deg muligheter du ikke hadde trodd kunne skje. Regelmessig meditasjon får også tankene til å stilne.

 

Når du begynner å meditere i førsten så vil det komme mange tanker, og det er helt greit. Bare la disse tankene komme. Aksepter de, legg merke til de og la de gå igjen. På den måten dømmer du ikke dine egne tanker eller deg selv. Og etterhvert vil du kunne slappe mer og mer av i meditasjonen, i tillegg til at de vonde følelsene vil forsvinne.

 

Jeg har også laget en knall fin gratis ebok med 3 super fine Auyrvediske meditasjoner med link til en test. Du finner disse meditasjonene og testen her:

 

Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner

 


 

2. Yoga

 

Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner

 

 

I følge Auyurveda så er yoga veldig viktig for din mentale og fysiske helse. Yoga er en spirituell vitenskap om livet, som naturlig kan bringe god helse. Yoga forsikrer også god helse. Ayurveda og yoga er som søstre og utfyller hverandre. Yoga er vitenskapen av enhet med ditt ultimate vesen. I India så lærer man helst om Ayurveda og hvordan få en bra helse først, og dermed tar man en yoga utdannelse.

 

Det bra med yoga er at det handler om: naturlig regulering av nervesystemet, disiplin, rensing, holdninger, konsentrasjon, tanker, naturlig oppvåkning av bevissthet og tilstanden av perfekt likevekt.

 

Yoga er også super for å balansere neuro-hormoner, metabolismen og bekjempe stress og angst i livet. Yoga er fantastisk å trene og bruke mot stress og stress relaterte lidelser (som hypertensjon, diabetes, astma og fedme). Yoga er bemerkelsesverdig effektivt mot det jeg lister opp over.

 

 


 

3. Kosthold og fordøyelse:

 

I følge Auyrveda så er det viktig med rutine når det gjelder mat.

 

Noen tips:

– Spis helst frokost før kl 8 på morgenen.

– Det å drikke mye vann rett før og rett etter at du spiser noe forværrer fordøyelsen.

– Det å overspise er ikke sunt.

– Forlenget fasting er ikke bra eller sunt for kroppen.

– Faste en dag i uken er bra for å fjerne giftstoffer og rense kroppen.

– Å ta en liten hvile etter lunsj vil øke kapha og kroppsvekten.

 


 

Få også yoga-øvelser og tips for å sove bedre og få mer indre ro her med gratis ebok

 


 

4. Fysisk hygiene:

 

I Ayurveda så læres det at det er vitkig med rutiner og at det bringer god helse. En av de er fysisk helse. Og eksempler på det er:

– Å stirre 10 minutter på et lys morgen og kveld skal forbedre synet.

– Ikke undertrykk kroppens naturlige reaksjoner som: å nyse, urinere, å måtte avføre, hoste, hjespe, prompe og rape.

– Gni føttende med beroligende sesam olje før sengetid gir en beroligende søvn.

– Kroppslukt indikerer giftstoffer i kroppen.

og mye mer.

 


 

Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner

 

 


 

5. Mental hygiene:

 

Har du mye frykt, angst og nervøsitet i kroppen så kan dette tyde på en forværret vata. Det å bekymre seg veldig mye svekker også hjertet i kroppen. Det å ha mye negative følelser som hat og sinne skaper mye giftstoffer i kroppen.

 

Derfor er det viktig å få en balanse i den mentale hygienen gjennom gode og nærende rutiner.

 

 


 

6. Få ut følelser:

 

Om du sitter med mye vonde følelser som sinne, angst, stress, depresjon, sjalusi, grådighet, frykt så kan dette skape ubalanse i kroppen. Ofte kan man lære i dagens samfunn som liten at man ikke skal uttrykke disse følelsene. Men i Ayurveda så mener man at hvis det ikke uttrykkes så blir det ubalanser i kroppen. Derfor er det viktig å gi slipp og også utrrykke «negative» følelser» for å få en balanse i livet og i sine egne følelser.

 

 


 

7. Rutine:

 

I følge Auyrveda så er rutine veldig viktig for å få et bra liv og en bra helse. Man bør helse legge seg og stå opp ved samme tid hver dag. Og da helst legge seg før klokka 10 på kvelden. I tillegg bør man helst stå opp før soloppgang.

 

Når man har stått opp så bør man gå på do, pusse tenner og rense munnen. I tillegg bør man se på tunge, nese, øyne og hals og rense de. Etter det så er det fint å drikke et stort glass med varmt vann, dette renser lever og de store organene.

 

Så bør man massere hele kroppen med olje og ta et bad. Dette skaper ro og friskhet i kroppen. Så ta på behagelige klær og gjøre trening og meditasjon. Og da gjerne yoga før meditasjonen. Og deretter spise frokost. Spis maten sagte og med bevisthet.

 

 


 

 

Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner

 

 


 

8. Mantra:

 

Manta er sanskrit. Det går ut på å si et ord ut høyt flere ganger etter hverandre. Det skal være noe positivt. Når man sier dette ordet flere ganger etter hverandre så kan dette ha en enorm healing effekt på kroppen.

 

I yoga gjøres blant annet dette også. Og jeg personlig opplever det som veldig beroligende og avslappende for kropp og tanker.

 


 

Tips til avslappende, enkel og god te å lage selv, du finner oppskriften her.

 


 

9. Massasje:

 

Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner

 

 

I Ayurved så anbefales det massasje for å balansere kroppen og doshaene. Det anbefales ulike massasje oljer og massasje teknikker for ubalanser i de ulike doshaene: pita, kapha og vata.

 

Massasje skaper balansere og ro i kroppen.

 

 


 

Hvordan fungerer ayurveda mot angst, stress og depresjon?

 

Det som er utrolig bra med Ayurveda er at det får kroppen din til å heale seg selv. Du er selv med på din egen healing prosess. I Ayurveda brukes det for eksempel ikke vestlige medisiner for å løse ting, da de mener at dette bare kan forverre problemet over tid fordi at selve hovedproblemet blir ikke løst. Det er kun symptomet som kan bli løst men ikke selve hovedproblemet til at du har angst, stress og depresjon

 

Du er selv med på din healingprossess, det er billig og naturlig. Og det fine er at det er så mye fokus på pust, trening, yoga, rutine, mat, meditasjon og massasje blant annet. Og dette er jo noe jeg personlig også har brukt for å komme ut av både tung angst og deprsjon. Jeg mener også selv at disse tingene har stor påvirking på hvordan vi har det. Jeg har ihvertfall merket at alle tingene jeg har listet opp i dette innlegget har hatt en enorm vikrning på min egen angst, stress og depresjon. Og jeg er nå helt ute av hemmende angst og stress, det styrer ikke lenger livet mitt. Jeg håper dette kan hjelpe deg like mye også.

 


 

Ayurveda og høysensitiv:

 

Som høysensitiv så kan vi fort bli overstimulert av alt som skjer rundt oss. Og lever du et veldig hektisk og stressende liv så er det enda lettere å bli overstimulert. I tillegg hvis du har mye folk rundt deg som tar mye energi, er negative eller som er veldig stresset selv så kan vi høysensitive ta dette lettere inn enn andre.

 

En måte å balansere dette på som har hjulet for meg er blant annet de 7 måtene jeg beskriver over. Og disse 7 stegene er også det som beskrives i Ayurveda blant annet. Jeg har ihvertfall hatt enorm effekt og virking av dette selv og i eget liv når det gjelder å være stressa, overstimulert og ha uro.

 


 

Test, bøker og blogg om Ayurveda:

 

I den nedlastbare gratis eboken har jeg lagt med en link til en super fin gratis test for å kunne finne ut dine ubalanser i vata, kapha og pitta. Du får både denne gratis testen og eboken her.

 

Jeg kan anbefale denne boken om Ayurveda:

– Ayurveda, The science of self-healing av Dr. Vasant Lad.

 

Les gjerne også mer om Ayurveda på denne bloggen:

TheAyurvedaExperience

 


 

Få mindre stress og angst i livet gjennom Ayurveda + gratis ebok med Ayurvediske meditasjoner

 


 

Håper virkelig dette var til hjelp for deg. Har du noen gang hørt om eller praktisert noe innenfor Ayurveda? Hva erfaringer sitter du igjen med? Og følte du at dette var hjelpsomt? Hør gjerne fra deg og kommenter under.

 

Ønsker deg alt godt og vi hørs snart igjen <3

Stor hjerteklem, Nina <3


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.