Har du sosial angst? 9 tips som har hjulpet meg ut av sosial angst


 

Har du sosial angst? 9 tips som har hjulpet meg ut av sosial angst

 

Personlig så har jeg hatt angst og da spesielt sosial angst fra jeg var ca 6 år gammel, men jeg har klart å komme meg ut av det. Jeg har klart å overvinne den sosiale angsten uten medisiner. Og jeg lever i dag et liv uten sosial angst.

 

Det hele begynte å forrandre seg sakte men sikkert, når jeg tok i bruk de flotte tipsene jeg skal forklare og dele med deg i dette blogginnlegget.

 

Jeg skal vise deg hva som har hjulpet for meg ut av den sosiale angsten, og jeg håper virkelig også dette kan hjelpe deg. Jeg deler også litt om hva sosial angst er, hvilke symptomer sosial angst har og årsaker til sosial angst blant annet.

 

Jeg har også laget en super fin og nyttig gratis ebok til deg med tipsene under og enda flere tips om hva som har hjulpet meg ut av den sosiale angsten. Du får hele 9 tips om hva som har hjulpet meg ut av min sosiale angst. Dette har ihvertfall fantastiske tips som har hjulpet for meg, og som jeg har funnet ut av på egenhånd. Jeg håper virkelig det kan hjelpe deg like mye.

 

Jeg ønsker deg alt godt, og mest av alt så ønsker jeg deg ut av den tunge sosiale angsten og inn i gleden ❤

 

God lesing fine deg.

 


 

 

Har du sosial angst? 9 tips som har hjulpet meg ut av sosial angst

 

Her er en av tipsene som har hjulpet meg ut av den sosiale angsten, les mer om det under. Her ser du minste jenta på 1,5 år og meg ute på tur <3

 

 


 

Hva er sosial angst:

 

Sosial angst/ sosial fobi/ sosial angstlidelse er en frykt du får før sosiale situasjoner, i sosiale situasjoner eller når du skal prestere. Det er også en av de mest vanlige angstlidelsene. Har du angst for en eller flere spesifikke ting så kalles det sosial angst, har du mer en generell angst uten fobier og andre angsttyper kalles det generalisert angstlidelse (les mer om generalisert angst her).

 

Frykten du føler ved sosial angst er overdrevet og stemmer stort sett ikke med virkeligheten. Det kan være frykten for å bli gransket, sett på, gjøre noe dumt, si noe dumt, ikke passe inn, at man virker svak eller dum osv.

 

Andre betegnelser for sosial angst er sosial fobi og sosial angstlidelse.

 

 


 

Symptomer på sosial angst:

 

Det kan være en eller flere situasjoner som få frem angst i deg. Du kan ha generalisert angst for de fleste sosiale ting eller kun en eller noen av de. Det kan gjøre deg usikker, nervøs og få et ønske om å unngå hele situasjonen.

 

 


 

 

Har du sosial angst? 9 tips som har hjulpet meg ut av sosial angst

 

 


 

Vanlige situasjoner som skaper sosial angst:

 

– Du føler deg ekstremt ukomfortabel i sosiale settinger så du prøver å unngå det

– Du bekymrer deg mye om andre mennesker dømmer deg negativt

– Du er super oppmerksom på deg selv, så du følger alltid med på hva du sier og gjør så du ikke sier noe “feil”.

– Avvisning er nesten utholdende, så du gjør nesten hva som helst for å unngå det

– Du føler ofte at andre følger med på deg så du er redd for å gjøre noe “flaut”, og er veldig forsiktig

– Du kan føle bekymring eller ha angst ofte i ukevis eller dagevis før en utfordrende oppgave eller situasjon

– Du kritiserer ofte deg selv for å være nervøs og ha angst om ulike ting

– Din angst, bekymring og unngåelse ødelegger for livet ditt

– Du kan føle deg håpløs om situasjonen, og sint på deg selv eller andre

– Å tale offentlig: foredrag, møte, tale osv. (den mest vanlige)

– Frykt for å bidra i møter eller gruppesammenheng

– Frykt for å rødme offentlig

– Frykt for å sette mat i halsen eller søle mat sammen med andre

– Frykten for noen holder øye med deg på jobb

– Frykten for å bruke offentlige toaletter

– Frykten for å skrive eller skrive under dokumenter sammen med andre

– Frykten for folkemengder

– Frykten for å ta eksamen

 

 


 

Noen ganger er sosial angst mindre spesifikk og handler mer om angst rundt alle sosiale eller gruppe situasjoner hvor du kan føle at du blir holdt øye med, for eksempel:

– ta initiativ i en samtale

– bidra i en liten gruppe

– intervju

– snakke med autoritære personer

– dating

– festing, bursdag

– osv.

 

Dette blir kalt generalisert sosial angst

 


 

 

Har du sosial angst? 9 tips som har hjulpet meg ut av sosial angst

 

 


 

Årsaker til sosial angst:

 

– Du tenker at det er noe galt med deg eller at du er «ødelagt».

– Du flykter fra deg selv.

– Angst for den sosiale angsten.

– Selvsnakk og indre dialog.

– Du lyver til deg selv.

– Du er en «people pleasure» ofte pga opplevelser fra barndommen.

– Arv og familiebakgrunn.

– Sosiale erfaring som liten og/ eller som stor.

– Sosiale og kulturelle innflytelser.

– Evolusjonen.

– Hjernens påvirkning.

– Rus, alkohol og medikamenter som løsning.

– Psykologiske faktorer, negativt selvsnakk.

– Du er en høysensitiv person/ empat.

 

Du kan lese enda mer spesifikt om det jeg har har listet opp over her, på siden Alt om angst. Her kan du lese enda mer om sosial angst, men også om alle andre angsttyper.

 


 

 

Har du sosial angst? 9 tips som har hjulpet meg ut av sosial angst

 

 


 

Hva som har hjulpet meg ut av sosial angst:

 

1. Yoga:

Yoga har hjulpet meg enormt. Jeg starter å trene yoga så og si daglig i 2013. Dette har hatt enorme effekter på meg og den sosiale angsten. Jeg kan med hånden på hjertet si at i dag så har jeg ikke lenger sosial angst og en av grunnene er yoga.

 

Det som er så fantastisk med yoga er at yogaen jobber med det ubevisste og å endre tankegangen. Yoga jobber både med det psykiske og fysiske i kroppen, og er med på å løse opp blokkeringer. Med regelmessig trening så kan det gi enorme effekter, det gjorde det ihvertfall for meg.

 

Yoga jobber med gamle dårlige tankemønstre og kan virkelig over tid gjøre mye. Jeg har også laget flere yoga-treninger for å komme ut av både sosial angst, angst generelt, stress og mye mer her:

 

Yoga-øvelser med gratis ebok for stiv nakke og stive skuldre.

Yoga-øvelser med gratis ebok for bedre søvn.

 

 


 

Få mange fine yoga-tips og øvelser her for sosial angst, stress og depresjon.

 


 

 

2. Meditasjon:

 

Jeg startet også med å meditere samtidig som jeg startet med yoga. Dette har jeg også gjort så og si daglig siden 2013 og det har virkelig endret livet mitt i positiv retning.

 

Det fantastiske med meditasjon er at det er også med på å endre dårlige tankemønstre, frykt og innlærte uvaner som ikke er bra.

 

Det er også blitt gjort mye forskning rundt meditasjon og at det er med på å roe sinnet, tanker og gir mer glede i livet. Og dette kan jeg virkelig skrive under på og bekrefte. Meditasjon har ihvertfall hjulpet meg enormt på min sosial angst og har vært med på å hjelpe meg ut av det.

 

Det fine med meditasjon er at det gjør at jeg blir mer takknemlig pga takknemlighet øvelser jeg gjør. Last gjerne også ned 7 ulike gratis meditasjoner i denne gratis eboken. Den første meditasjonen i denne fine eboken, er også den meditasjonen jeg gjør daglig. Virkelig flott og bør prøves.

 


 

 

Har du sosial angst? 9 tips som har hjulpet meg ut av sosial angst

 

 


 

3. Å sette grenser og si ifra:

 

Det å sette grenser og si ifra om ting har også hjulpet meg enormt i forhold til å komme ut av den sosiale angsten. Før så kunne jeg la være å si noe for å ikke bli akseptert av den personen jeg pratet med for eksempel eller jeg kunne bli totalt overkjørt. I dag har dette heldigvis endret seg etter at jeg har lært å sette grenser. Og det er virkelig en fantastisk følelse og alt i livet blir så mye lettere når man klarer å sette de rette grensene.

 

I dag har jeg funnet ut at det er så utrolig viktig å uttrykke hva jeg egentlig mener. Og da ikke bry meg noe om andre liker meg eller ikke for det. Så lenge jeg står i min sannhet og sier det jeg mener i en situasjon så har jeg gjort mitt.

 

Jeg skal ikke «forsvinne» eller ikke si noe bare fordi at andre ikke skal føle seg ukomfortable. Derfor om du har sosial angst så kan dette være et tips. Start med å sette grenser, si «nei» og si ifra om hva du egentlig mener om noe. Og ikke vær en «people pleasure». Ikke gjør andre fornøyd på bekostning av deg selv. Du er like mye verdt og fortjener også å ha det bra. Når jeg sluttet med dette så forsvant også den sosiale angsten min sakte men sikkert.

 

Jeg har også skrevet et kjempe fint og utfyllende innlegg om det å sette grenser, du kan lese det her. Utrolig mange flotte tips om du sliter med å sette grenser, si «nei» til ting eller har problemer med å uttrykke hva du egentlig mener.

 


 

Les også innlegget mitt om å sette grenser og ikke være en «people pleasure», mange flotte tips.

 


 

4. Coaching, healing og spiritualitet:

 

Det som også har hjulpet meg ut av den sosiale angsten er coaching, gode samtaler og inspirasjon fra andre jeg ser opp til. Det kan være inspirerende, spirituelle og healende mennesker. Det er mennesker som aksepterer meg for den jeg er og at det er ok å føle angst, depresjon og andre «negative følelser». De hjelper også med å heale årsaken til problemet og finner en løsning. De skriver ikke bare ut medisiner. De fletter inn både det faglige og det spirituelle og det liker keg godt. De følger kanskje ikke mainstream, men det har virkelig hjulpet meg enormt.

 

Jeg har tidligere også gått til psykolog, men personlig så var det ikke til stor hjelp for meg. For meg så gjorde det ikke min sosial angst noe bedre i det hele tatt, det kunne faktisk være med på å gjøre det verre. Det er min personlige erfaring og mening om det å gå til psykolog. Det hjelper sikkert for mange, men ikke for meg. Jeg føler at de ikke klarer helt å forstå tanken bak spiritualitet, healing og selv-kjærlighet. Det finnes sikkert noen unntak, men de møtte aldri jeg isåfall når jeg trengte det. Og all respekt til psykologer, de gjør mye bra og kan utrolig mye nyttig informasjon. Og det finnes jo også psykologer som fletter inn både det faglige og det spirituelle, det digger jeg.

 

Gode samtaler og oppmuntring setter jeg virkelig pris på. Det å kunne snakke med andre mennesker som kanskje har gått igjennom det samme, eller som er en stor inspirasjon for meg er virkelig oppløftende. Også personer som er flinke til å løfte og gi oppmuntring er gode å ha rundt seg og har hjulpet for meg.

 

Den gode samtalen har vært så viktig for meg. Og jeg deler ikke ting meg hvem som helst, derfor har det vært viktig for meg å prate med folk som gjør at jeg føler meg trygg, som inspirerer, løfter og gir løsninger til problemer. Det digger jeg.

 

Trenger du noen å prate med? Jeg støtter, hjelper og motiverer deg gjerne på din vei ut av din sosiale angst. Klikk på bilde under for å få vite mer:

 

Har du sosial angst? 9 tips som har hjulpet meg ut av sosial angst

 

 


 

 

Jeg håper virkelig dette har vært til hjelp for deg og at du likte den graits eboken jeg har laget til dette innlegget. Håper det kan være med å hjelpe deg ut av den sosiale angsten like mye som det har gjort for meg.

 

Har du hatt sosial angst lenge? Er det andre ting enn det jeg har lister opp som har hjulpet deg ut av det? Del gjerne under.

 

Ønsker deg lys, glede og kjærlighet.

Hjerteklem, Nina


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.