Hvordan vinne over sosial angst som en høysensitiv sjel, empat og lyshjelper


 

Hvordan vinne over sosial angst som en høysensitiv sjel, empat og lyshjelper

 

 


 

Personlig så er jeg en høysensitiv person, en empat, en sensitiv sjel, en lyshjelper eller hva du ønsker å kalle det. Tidligere så viste jeg ikke at jeg var det, og det kunne være veldig forvirrende. Det var både en overraskelse og en stor lettelse når jeg oppdaget at jeg var det.

 

Det å være høysensitiv betyr at du kan bli fortere overstimulert og har et finere innstilt nervesystem. Grunnen til at du er det kan være at du har opplevd ulike traumer som liten. Og sliter du med angst så kan det ha en kombinasjon med sorg og at du sitter inne med mye ubearbeidede følelser.

 

Nedenfor så vil jeg gjerne fortelle mer om hva det er å være høysensitiv eller en empat, hva som er skjennetegn, sammenhengen mellom høysensitivitet og angst og ulike løsninger.

 

Jeg har oppdaget at det kan virkelig være en gave å være høysensitiv. Jeg har også oppdaget ting som gjør at jeg har kommet helt ut av hemmende angst.

 

Jeg håper dette kan hjelpe deg like mye som det har hjulpet meg. Og er det noen du skjenner som du tror dette kan hjelpe, så del det gjerne videre.

 

God lesing vakre sjel ❤️

 


 

 

Hvordan vinne over sosial angst som en høysensitiv sjel, empat og lyshjelper

 

 


 

Hva betyr det å være høysensitiv, empat eller lyshjelper?

 

Det betyr flere ting. Det betyr at du kan føle deg annerledes, utenfor eller at du ikke passer helt inn. Fordi du er annerledes. Men du er bra nok akkurat som du er og det gjør deg helt unik.

 

Det betyr også at du kan bli fortere overstimulert, stressa og er sensitiv for andres energier. Det kan også være at du har problemer med å sette grenser, er kanskje en «people pleaser», har dårlig selvfølelse, har vanskeligheter med å si det du egentlig mener (for ikke å såre noen) og mer.

 

 


 

Det betyr at du kan føle deg annerledes, utenfor eller at du ikke passer helt inn. Fordi du er annerledes. Men du er bra nok akkurat som du er og det gjør deg helt unik.

 


 

Du må bare akseptere deg selv og bli glad i deg selv for den du er. Den herlige unike hjerte sjelen og menneske som du er.

 


 

Få tips til herlige yoga-øvelser for anspent nakke og skuldre og roe ned her.

 


 

Skjennetegn på høysensitive, empater og lyshjelpere:

 

Du mottar mer innputt og tenker dypt over ting. Høysensitive har en mer delikat nervesystem som gjør at vi plukker opp flere nyanser. Dette kan gjøre at vi blir fortere overstimulert og trenger å trekke oss tilbake.

 

Veldig intuitiv og plukker lett opp energier fra andre rundt deg, både mennesker og dyr.

 

Vi har en stor fantasi og et rikt indre liv, noe som gjør at vi reflekterer mer over ting. I tillegg så kan høysensitive være veldig kreative og ha rikt med drømmer.

 

Sensitiv til sensoriske inntrykk: Du kan fort irritere deg over lyder, lukter eller ulike syn. Og spesielt om du er veldig sliten eller er overstimulert.

 

Blir lett påvirket av andres humør: Som høysensitiv så kan du fort plukke opp andres energier, og da også om det er «spenninger» i lufta eller mye negativ energi. Dette kan være svært slitsomt for en høysensitiv. Vi vil automatisk prøve å fikse situasjonen og prøve å hjelpe til. Dette kan igjen ta mye energi fra deg, og gjøre deg veldig sliten til tider. Både pga den dårlige energien men også fordi du er veldig omsorgsfull, og vil gjerne alltid hjelpe.

 

 

Hvordan vinne over sosial angst som en høysensitiv sjel, empat og lyshjelper

 

 

 

Pliktoppfyllende: Høysensitive kan være veldig pliktoppfyllende og dette kan også merkes fra de er ca 4 år gammel. Som høysensitiv så har du også lenge skjent på ubehageligheter rundt seg. Og som gode hjelpere så ønsker vi gjerne å hjelpe i slike situasjoner. Du har en tendens til å gå inn i situasjoner som er ubehagelige og ta ansvar, for å prøve å løse opp i det.

 

Dette kan ta mye energi fra deg, og gjøre deg veldig sliten til tider. Derfor kan det være lurt å tenke over ulike situasjoner om du skal ta ansvar og være den som skal «fikse» det. Eller om du skal trekke deg mer tilbake.

 


 

Blir lett påvirket av andres humør

 


 

En naturlig spirituell nysgjerrighet: Har gjerne en dyp respekt for både naturen og dyrene. Og søker gjerne sine egne svar og liker frihet.

 

En annen strategi: Høysensitive liker gjerne å se an nye situasjoner og observere før de sier eller gjør noe. Dette kan også gjelde om du har ideer og ønsker å prøve noe nytt. Så kan du ha en tendens til å tenke på alle mulige ting som kan skje, for å forberede deg. Dette kan være veldig bra, fordi det kan gjøre at du lykkes. Men for mye av dette kan også gjøre at du ikke gjør det, eller at du bekymrer deg for mye rundt alle detaljer.

 

 


 

 

Hvordan vinne over sosial angst som en høysensitiv sjel, empat og lyshjelper

 

 


 

Sakte og klok: Høysensitive kan ofte se alle sider ved en sak. Mange forfattere, artister og frie tenkere er høysensitive.

 

Å være høysensitiv er det motsatte av å være impulsiv. Men blir en høysensitiv overstimulert og blir hindret i å trekke seg tilbake, så kan dette resultere i for eksempel raseri, slår opp med kjæresten, drar sin vei, slutter i jobben, ender et vennskap osv. Dette kan da forveksles med Borderline personlighetsforstyrrelse.

 

Men forskjellen her er at en høysensitiv person vil føle både skam og skyld etterpå, fordi de ønsker ikke å skade noen rundt seg.

 

– Introvert eller ekstrovert: Rundt 70 % av høysensitive er introverte og ca 30 % er ekstroverte.

 


 

 

Hvordan vinne over sosial angst som en høysensitiv sjel, empat og lyshjelper

 

 

 


 

Hvordan kan høysensitivitet og sosial angst ha en sammenheng?

 

Er du høysensitiv, empat eller lyshjelper så kan du være mer følsom ovenfor både angst og depresjon. Dette er fordi du tar inn flere inntrykk enn andre som ikke er så følsomme. Har du hatt en barndom med mye utrygghet og lite bekreftelser så kan dette også trigge angst hos sensitive sjeler.

 

Det må også nevnes at andre barn som vokser opp i samme familie men som ikke er høysensitive, trenger ikke å utvikle noe form for angst.

 

Høysensitive kan være mer følsomme for personer rundt seg. Og da også «dårlige energier». Ofte kan det også ha en sammenheng med sosiale settinger. For eksempel så kan det være mer slitsomt for en høysensitiv person å spise lunsj i kantinen med masse lyder og kanskje også ha mye overfladiske samtaler.

 

Dette kan forsterke angsten. Ofte kan en høysensitiv person syns det er bedre å sitte for seg selv eller ute i en park å spise lunsjen. Om du kan godta dette om deg selv og ikke alltid søke bekreftelser og vil passe inn i mengden, så kan dette lette på presset. Når presset letter om at du skal passe inn og «at det er noe feil med deg», så kan også angsten lette.

 

Du begynner å godta deg selv for den du er, for den magiske sensitive sjelen du er. Og du trenger ikke alltid å få bekreftelse fra andre, eller sitte rundt andre. Du kan fint sitte alene og nyte det, og samtidig ikke bli overstimulert og gjøre det som er best for deg. På den måten så bygger du opp selvfølelse, selvaksept og selv-kjærlighet.

 


 

Du begynner å godta deg selv for den du er, for den magiske sensitive sjelen du er.

 


 

Mye sorg i kroppen kan også utvikle angst og sårbarhet i kroppen, og dermed da et mer sensitivt nervesystem. Og personer som er blitt utsatt for traumer kan også utvikle et mer høysensitivt nervesystem. Som igjen gjør de mer følsomme og mottagelige for angst.

 


 

Få mange fine tips om det å sette grenser her for din sensitive sjel.

 


 

Nedenfor er en forklaring av ulike frykt og angsttyper i ulike grader: (1 er mildest og 13 er på det verste)

 

Denne listen kan også være veldig overraskende for mange:

 

1. Uro

2. Vanskeligheter med å slappe av

3. Bekymret

4. Nervøs

5. Rastløshet

6. Sår hals når du svelger

7. Svimmelhet

8. Gelèben

9. Svette

10. Skjelving

11. Spenninger i brystet

12. Problemer med å puste

13. Hjertebank

 

 

 


 

Hva kan du gjøre for å løse dette:

 

– Jobb med sorg og traumer som sitter i kroppen

– Prat med noen for å gå igjennom ting, og gjerne da noen som har gått igjennom det samme

– Yoga: trykk her for deilige yoga-øvelser for å sove bedre og få indre ro

– Meditasjon: trykk her for Auyurvediske meditasjoner

– Selv-kjærlighet og selvaksept

– Vær medfølende med deg selv

– Akseptere at du er annerledes, og føle gleden av det

– Søk mer kunnskap om både høysensitivitet, angst og traumer for å forstå bedre hvem du er

– Jobb med din spirituelle side

– Bruk fine affirmasjoner, og si fine ting til deg selv

 


 

 

Hvordan vinne over sosial angst som en høysensitiv sjel, empat og lyshjelper

 

 


 

Tips til nyttige bøker og blogger om dette:

 

Tips til mange fine bøker om høysensitivitet for både barn og voksene

SoulSpring.no

Ti råd til deg som er høysensitiv, abcnyheter.no

 

 


 

Jeg er selv høysensitiv, empat, sensitiv sjel og lyshjelper og har opplevd både angst og ulike traumer som liten jente. Jeg har klart å komme meg igjennom hemmende angst, og inn i glede. Jeg tilbyr coaching timer og hjelper deg gjerne med effektive verktøy for å jobbe med angst, depresjon, spiritualitet, traumer og sorg som sitter i kroppen blant annet.

 

Trykk her for å vite mer om coaching timer.

 


 

Håper dette kan være med å hjelpe din sensitive vakre sjel. Del gjerne din historie rundt det å være høysensitiv, empat eller lyshjelper. Har du vist det lenge? Eller fikk du mer klarhet når du leste dette? Har du slitt eller sliter du med angst, sorg, traumer?

 

Ønsker deg masse lys, glede og kjærlige vakre sensitive sjel.

Husk at du er bra nok, akkurat som du er.

 

 

Hjerteklem, Nina

 

 

Hvordan vinne over sosial angst som en høysensitiv sjel, empat og lyshjelper

 

 


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.