Hils på meg


 

 

VELKOMMEN, SÅ HYGGELIG Å HILSE PÅ DEG:


 

Hei, fineste deg. Velkommen til PureJoyByNina så hyggelig at du kommer på besøk. Jeg skal ta godt vare på deg. Jeg ønsker å dele min erfaring med angst og depresjon, og min vei ut av det. Mitt ønsker er at du skal føle deg trygg, avslappet og hjemme her. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med deg. Om du har slitt med angst og stress lenge, en kort periode eller bare vil lære mer om det, så er det ingenting å spøke med. Det er heller ikke så lett å komme seg ut av det alene. Jeg ønsker å gi deg tips for å slappe mer av i kropp og sinn. Jeg ønsker å hjelpe deg.

 

Min misjon er å gi deg et trygt, avslappende, motiverende og kunnskapsrikt fellesskap der vi kan hjelpe hverandre. Her kan du finne nyttig informasjon om å slappe av og stresse ned i kropp, sinn og sjel gjennom: sunne oppskrifter, yoga, meditasjon (også andre treninger) produkttips, behandlings-tips (selvpleie), selvutvikling, ayurveda og holistisk helse, musikk, naturen, veiledning, inspirasjon og et støttende samfunn for å få tips og hjelp rundt angst.

 

Jeg ønsker å være en støttespiller, en hjelper, en venn og jeg deler min erfaring med deg. Jeg ønsker at dette nettstedet skal være et trykt sted, et hjem, et nettverk, en bibel, en verktøykasse, en kilde til underholdning og en glede i ditt liv. Jeg ønsker at du skal finne motivasjon, tips, hjelp og råd ut av angsten og inn i gleden.

 

 


MIN HISTORIE MED ANGST:

 

Jeg heter Nina Lundgård, jeg er mamma til to vakre jenter og er sammen med mannen i mitt liv Andrè. Disse gir meg masse inspirasjon og glede. Og en stor takk til min kjære for hans oppmuntring og støtte til å få denne bloggen. Jeg har utdannelse innen coaching, markedsøkonom og hudpleier.

 


 

BARNDOMMEN, SOSIAL ANGST, PANIKKANGST OG DEPRESJON:

 

Jeg har dessverre slitt med noe, nemlig: angst fra jeg var liten. Det jeg har slitt med er sosial angst (sosial fobi), panikkangst og generalisert angst i en periode.

 

Dette på grunn av ulike traumer jeg opplevde som liten. Det er mye jeg har gått glipp av i barndommen, ungdomstiden og i senere tid pga angsten. Jeg hadde også lese og skrivevansker på barneskolen, og fikk spesial undervisning på barneskolen.

 

Jeg skrev dagbok på den tiden. Det jeg skrev mye var at jeg følte en tomhets følelse, mye tristhet og at jeg følte meg mye alene. Jeg hadde på en måte ingen mening med livet. Ting føltes også veldig uttrykt og jeg var mye redd. Jeg var mye bekymret og negativ.

 

Jeg følte at verden var et «farlig» sted. Det gjorde at jeg bekymret meg mye, overtenkte og grublet mye. Mye energi ble brukt på unødvendige ting.

 

Den sosiale angsten gjorde at det kunne gå flere dager før jeg gikk ut eller traff noen. Jeg ville jo så gjerne, men på en annen måte så ville jeg ikke. Da tok angsten over med alle bekymringene, overtenkingen osv.

 

Om noe føltes ubehagelig så fant jeg stort sett alltid ut en måte å slippe å gjøre det eller dra ditt. Angsten gikk da også over i en depresjon. Det å ikke gjøre det jeg fryktet gjorde at angsten ble sterkere, jeg fikk mindre selvverdi og den onde sirkelen er i gang. Depresjon er tungt, mørkt, negativ og føles overveldende.

 

Jeg kunne også få panikkangst som kom «ut av det blå». Det kunne komme plutselig og jeg fikk følelsen av å ikke kunne puste, brystsmerter, svetting og hjertebank. Jeg fikk en «ut av meg selv» opplevelse. Dette er veldig hemmende og utrolig slitsomt.

 

 

Jeg brukte dessverre også alkohol som en enkel måte å lindre angsten på i ungdomstiden. Alkoholen gjorde at jeg kunne «flykte litt» og ikke tenke så mye. Den gjorde at jeg på en måte slappet av. Dessverre så løser jo dette ikke noenting over tid, men gjør heller bare alt enda verre. Jeg drev også med selvskading og hadde selvmordstanker i ungdomstiden.

 

Jeg kunne også ha problemer med å sove på grunn av alle tankene og bekymringene. Det gjorde at jeg kunne ligge lenge før jeg sovnet, våknet ofte eller var våken på natten. Dette foregikk mest i ungdomstiden og utover i 20-årene.

 


 

JEG BLE MOBBET:

 

Jeg opplevde også mobbing på barneskolen. Det ble sagt stygge ting og jeg ble holdt utenfor. Dette var veldig vondt fordi på den tiden så er man veldig sårbar. Jeg følte at jeg ikke ble «godtatt» eller passet inn. Det gjorde at jeg ikke hadde lyst til å gå på skolen og var mye «syk». Jeg kunne være borte i 2-3 uker av gangen. Dette skjedde flere ganger gjennom skoleåret, noe som gjorde at jeg gikk glipp av mye undervisning og lå dermed etter hele tiden. Jeg fikk også spesialundervisning og hadde lese og skrive vansker.

 

Jeg husker også spesielt episoder på ungdomsskolen da jeg prøver å «passe inn». jeg ønsket så gjerne å være med i den «kule gjengen». Men følte meg som en «outsider» og passet liksom ikke helt inn.

 


 

UREN HUD OG USIKKERHET:

 

Jeg slet også mye med urenheter i barndommen og noe i voksen alder pga mye angst, stress, dårlig kosthold og helt feil produkter. Dette gjorde heller ikke ting bedre. Dette gjorde at jeg kunne isolere meg enda mer.

 


 

MANIPULERENDE FORHOLD OG PANIKKANGST:

 

Jeg var også i et parforhold i 20-årene med en narsissistisk og manipulerende mann, som gjorde at angsten ble enda verre. Dette forholdet varte i nesten 5 år. Det tok lang tid å komme seg etter dette forholdet. Kontrollerende, styrende og høy på seg selv er nøkkelord som gikk igjen gjennom hele forholdet.

 

I starten begynte det med at alt var «rosenrødt». Han var sjarmerende, ville alltid hjelpe og overøste meg med fine kommentarer. Dette virket jo for godt til å være sant, og det var det. På den tiden var jeg også sårbar, og trengte «kjærlighet».

 

Sakte men sikkert så begynte dette å snu etter noen måneder. På den tiden var jeg ikke klar over hva som skjedde. Jeg viste ikke at jeg ble manipulert, og han fikk meg til å føle at det var noe feil med meg. Ingenting jeg gjorde var bra nok. Det ble aldri bra nok samme hva og hvor mye jeg gjorde for han. Jeg måtte alltid gjøre ting bedre. Og jeg fikk ofte følelsen av å være «gal» og han fikk meg til å tvile på hva jeg selv egentlig mente og trodde på. Han ville kontrollere meg sånn som han ønsket at jeg skulle være.

 

Han kunne vri og vende på ordene mine, og meningen ble noe helt annet enn det jeg sa og mente. Og på den tiden trodde jeg jo på han. Man blir på en måte «hjernevasket», jo lenger tiden går. Han skulle også kontrollere hva jeg skulle ha må meg. Etter en tid så kunne jeg ikke gå med korte kjoler over knærne, utringning eller ha bare skuldre.

 

Jeg husker en periode at jeg tenkte at livet mitt var over, fordi at det var så mange regler å følge. Men jeg klarte heldigvis å komme meg ut av dette forholdet.

 


 

JEG VAR ALENE MAMMA:

 

Det var noen år jeg var alene mamma til min fine lille jente. Hun var bare 1 år når jeg ble alene med henne. Dette var utfordrende. Jeg hadde mange bekymringer som økonomi, bosted, forhold, jobb og mer på den tiden. 

 


 

SPISEFORSTYRRELSER:

 

Det var også en periode jeg hadde spiseforstyrrelser. Jeg kunne straffe meg selv hvis jeg hadde gjort noe «feil» ved å ikke spise. Jeg kunne også miste lysten på å spise når jeg følte meg avvist, ikke elsket og uviktig.

 

Følelsen av avvisning gjorde at jeg ble deprimert, som igjen gjorde at jeg kunne droppe å spise for å straffe meg selv. Jeg spiste også veldig lite, feil mat og lite næringsrik mat. Det gjorde at jeg var veldig tynn i en periode av livet mitt.

 


 

FORNEKTELSE AV ANGSTEN:

 

Det var også en lang periode i livet mitt der jeg fornektet min angst. Jeg delte det ikke med noen. Kun hos psykolog i ungdomstiden, Men jeg følte ikke at det hjalp så mye for meg med psykolog, da jeg føler at de bare skal grave i det som er vanskelig og vondt.

 

Jeg ville ikke innrømme hverken for meg selv eller noen andre at dette var et problem. Dette gjorde jo igjen at alt ble enda verre og skapte enorme mengder med angst.

 


 

JEG ER HØYSENSITIV:

 

Siden jeg er høysensitiv så ble angsten også forsterket av dette siden høysensitive «tar inn» mye mer i omgivelsene. Vi kan på en måte «føle» alt og det kan mange ganger bli litt for mye. Jeg måtte lære meg måter å «stenge av», og på den måten beskytte meg selv.

 


 

I voksen alder har jeg heldigvis kommet meg ut av angst og depresjon og inn i gleden. Og i dag så har jeg det fantastisk  bra. Jeg vil gjerne dele med deg hva som har hjulpet for meg ut av angst/ depresjon/ stress og inn i gleden.

 

Meg nå: etter angst og depresjon

Gjennom mye testing har jeg funnet ut hva som har hjulpet for meg med angst, stress og depresjon. Jeg kunne jo ikke fortsette å leve sånn, da ville livet blitt veldig begrenset og trist. Dette ønsker jeg gjerne å dele med deg og jeg håper det kan være med på å hjelpe deg også.

 


 

SUNN MAT:

 

En ting som hjalp meg er at jeg ble veldig opptatt av ren mat. I 2012 startet jeg så smått med å lage mat fra bunnen av, dette var noe jeg aldri hadde gjort før. Dette var virkelig en helt ny verden for meg. Så utrolig mye nytt, spennende og spennende smaker. Og jeg følte meg til og med bra og full av energi etter at jeg hadde spist det.

Jeg bestemte meg også for å kutte ut noe rødt kjøtt i 2010, og sluttet helt med rødt kjøtt i 2013. Dette har virkelig hjulpet meg både med angst, stress og depresjon. Dette var en helt ny verden som åpnet seg opp for meg.

I tillegg så fikk jeg mye bedre hud. Jeg har aldri hatt så fin hun. Det er også en kombinasjon at jeg ikke drikker kaffe og får i meg mye mindre sukker. Jeg har slitt med uren hud siden barneskolen og også i voksen tid.

Uten rødt kjøtt, kaffe og unaturlig sukker så følte jeg meg så mye bedre i kroppen. Jeg ble mye mer avslappet og tilfreds. Kaffe hadde også enorm effekt, da jeg drakk veldig mye kaffe før. Så personlig kunne jeg merke enorm effekt når jeg kuttet ut sort kaffe med deilig te.

Jeg fant da fort ut at angst, stress og depresjon henger sammen med angst. Jo renere mat og drikke jeg fikk i meg, jo mer forsvant også angsten. Mat som er fri for: rødt kjøtt, gluten, sukker, melk og smør har virkelig hjulpet for meg å få mer glede og positivitet. Jeg opplever også å kutte ut meieri produkter at magen ble mye bedre. Dette gjør at jeg kan tiltrekke det livet jeg ønsker meg. Og jeg ønsker å vise deg det samme.

 


 

 


 

YOGA OG MEDITASJON:

 

Jeg begynte også å trene yoga og meditasjon så og si daglig siden november 2013. Det å ha fokus på pusten og slippe spenninger, har hatt en enorm effekt for meg. Det har også hjulpet meg til å få rett tankemåte, mer latter og glede i livet. Pusten har en enorm påvirkning på kroppen og for avslapping.

Gjennom yoga og meditasjon så lærte jeg å puste dypt ned i magen og ikke bare helt øverst i brystet. Har man mye angst er pusten svært begrenset. Yoga gjorde også at jeg fikk «åpnet øynene», og tar mer de rette valgene når det gjelder: mennesker jeg har rundt meg og hvordan jeg reagerer i situasjoner. Jeg fikk tatt en indre (mentalt) og ytre (sosialt, hjemmet osv) opprydning.

 


 

NATUREN:

 

Jeg startet også med å være masse ute i naturen. Her var og er jeg bare for å slappe av. Jeg kan sitte ute i skogen å nyte og ta inn alle de herlige lydene, luktene og bildene jeg ser. Her kan jeg bare koble helt av. Naturen er veldig beroligende og avslappende for sjela.

Dette har hjulpet meg enormt. Jeg tar gjerne med meg yogamatten ut i skogen for å trene yoga og meditasjon der. Det finnes ingenting bedre. Her får du masse prana som er den gode energien og rensingen som naturen gir.

 


 

VELVÆRE:

 

Jeg har også brukt velvære som massasje og akupunktur. Og jeg har merket på kroppen at dette fungerer om man gjør det regelmessig i kombinasjon med yoga og meditasjon. Når jeg begynte å ta vare på meg selv og ikke alle andre hele tiden, så kom det resultater, Selv-kjærlighet og selvpleie er veldig viktig.

Organisering og rydding har også hjulpet mye. Det å ha det ryddig og rent rundt seg skaper ro, balanse og glede.

 


 

SELVUTVIKLING:

 

Jeg begynte også å lese mye selvutvikling og hvordan for eksempel NLP (neuro lingvistisk programmering) som en samtalemetode/ terapi. Jeg har selv gått hos coach og jeg er også utdannet som coach.

Jeg lærte gjennom selvutvikling blant annet dette: viktigheten av selvsnakk (indre dialog), selvfølelse, det å sette grenser, si dine meninger og si «nei». Det er viktig å ha personer rundt deg som vil deg godt, og som ønsker å se deg glad og dyrke det positive. Kvitt deg med all «bagasje» og alt det negative. Å være bevisst på alle disse tingene og jobbe med de gradvis, gav meg enorme resultater.

 


 

BARNA MIN OG MIN FINE FAMILIE:

 

Min støttende og kjære mann er også så klart en stor støtte og motivasjon. Og også våre to fantastiske barn. Jeg føler meg utrolig takknemlig. Når jeg fikk barn så gav det også meg en stor drivkraft og motivasjon. Dette er også en stor del til at jeg har kommet ut av angst og depresjon.

De får meg til å le, være takknemlig og sette pris på de små øyeblikkene. Og ingenting er bedre enn å se smilet eller latteren i ansiktet til en du er glad i.

 

 


 

Siden dette har hjulpet meg så mye så ønsker jeg også å hjelpe andre med lignende problemer. Derfor vil jeg gjerne inspirere, hjelpe og dele mine tips om sunne oppskrifter, yoga, meditasjon, selvutvikling, velvære, naturen og en sunn livsstil.

Det er ikke gøy å ha angst, stress og depresjoner og at livet kan bli så begrenset. Derfor håper jeg at denne bloggen kan hjelpe deg ut av det. Jeg viser også til vitenskapelige studier som støtter opp under det jeg skriver. På den måten kan du føle deg trygg og godt tatt vare på. La oss slappe av og le litt sammen.

Jeg deler også mange flere tips på bloggen annenhver uke om hva som har hjulpet for både angst, stress og depresjon.

Har du en historie å dele rundt angst, depresjon eller stress? Kommenter gjerne under eller kontakt meg så vi kan bli bedre kjent.

 

Namastè

 

Ønsker deg masse glede, kjærlighet og varme.

Hjerteklem,

Nina

 

 


 

Last ned min omfattende gratis ebok, fra angst til glede, med masse fantastiske tips for å hjelpe deg: