Hvordan håndtere og løse sosial angst


 


Det å ha sosial angst er en forferdelig følelse og det gjør at livet blir veldig begrenset. Det gjør at man er nervøs, sky, sjenert og har mange negative tanker. Det kan være negative tanker om seg selv, men også om andre.

En er fylt av vonde og begrensende tanker, noe som gjør at en går glipp av all gleden. Tankene dine gjør at du unngår sosiale settinger og ofte ser på deg selv og andre situasjoner med et negativt blikk. Din indre dialog mot deg selv er veldig hard, og du sier mye vonde ting til deg selv.

Alle ser verden på sin spesielle måte og har man sosial angst, så vil verden ofte bli veldig negativ. Og ofte så har det ingenting med sannheten å gjøre. Det er rett og slett hjernen som spiller et puss og på deg, og du lar de negative og destruktive tankene ta overhånd og de styrer hele livet ditt til slutt.

Sosial angst er også forbundet med mye stress på kroppen. Dette igjen vil gå utover både hud, kropp og ditt indre velvære. Ofte klarer du ikke finne roen pga alle de destruktive tankene.

Det er ofte en liten stemme inni deg som sier at det er ikke noe vits i å prøve, det får du ikke til, ingen liker deg, du klarer det ikke osv. Alle har slike tanker, mer eller mindre i ulike situasjoner, men det handler om å velge de positive gode tankene. Det handler om å bryte mønstre.

Det handler om å tørre å gjøre noe du ikke har gjort før. Når du velger de postive tankene fremfor de negative vil dette etter hvert bli et nytt mønster. Dette kan ta litt tid, men øvelse gjør mester. Hver gang du sier noe negativt til deg seg så erstatt det med noe positivt. Det vil ikke ha så stor effekt til å begynne med men jo mer du øver, jo bedre blir det. Det lover jeg deg. Det er helt klart en utvei, og da vil en helt ny verden åpne seg for deg.

Jo flere mennesker du møter, jo mer vil du også lære om deg selv. Og på den måten vite hva som er viktig for deg i livet i forhold til venner, jobb, interesser osv.

Den enkleste måten å komme seg ut av angst og sosial angst på er å være et “ja!” menneske. Det vil si at hvis du blir spurt om å bli med på sosiale settinger, samme hva det er, så bli med! Det er en unik måte å bryte gamle mønstre på. I tillegg kan du møte nye mennekser, du får utvidet horisonten din, blir kjent med andre og du kan utfordre deg selv. Hver gang du utfordrer deg selv litt og er med på noe nytt så vil du lære noe nytt. Det vil gi deg nytt liv og glede.

Tips jeg kan gi deg for å hjelpe med sosial angst, som har hjulpet meg:

– Møt nye mennesker, utvid din horisont.

– Snakk med de rundt deg f.eks: i butikken, når du går tur osv. Det kan være noe enkelt som “hei”, eller bare kommentere noe veldig enkelt. Bare for å trene deg selv.

– Si “ja!” til alle steder du blir invitert. På den måten kan du bli kjent med mange nye mennsker og du utfordrer deg selv på å være sosial.

– Si positive ting til deg selv: jeg er god nok, jeg er glad i meg selv, jeg fortjener å være lykkelig, jeg fortjener å ha det bra, jeg er en fantastisk jente/ gutt.

– Tren yoga daglig. Fokuser på å puste med magen, slappe av og å lytt til deg selv.

– Velg kjærligheten fremfor frykten

Håper dette kan hjelpe deg. Del gjerne videre med andre du tror kan ha nytte av det.

Sender deg masse kjærlighet, glede og varme.

Varm hilsen,

Nina


Om nina

Find joy after trauma. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3