Få mer energi og mindre angst: Lær deg å sette grenser


settegrenser, høysensitiv


 

Personlig så har det vært vanskelig å sette grenser og og si “nei” før. Men etter at jeg begynte å gjøre det så har jeg merket en stor forskjell i livet mitt. Jeg lærer også stadig noe nytt om det å sette grenser. Det jeg har lært er at magefølelsen har stort sett alltid rett.

 

Føler jeg for å si “ja” til noe, så sier jeg “ja” fordi jeg har lyst og ikke fordi jeg “må”. Og er det noe jeg føler jeg ikke rekker, orker eller at det må gjøres på bekostning av noe annet som er viktigere for meg så må jeg si “nei”. Dette gir meg garantert masse mer energi og angsten letter sakte men sikkert. I tillegg tiltrekker jeg meg også andre mer tydelige og positive mennesker i livet ditt.

Jeg opplevde det å sette grenser i starten som noe litt “ubehagelig”. Mer om dette under, og årsaker til hvorfor det føles sånn. Men jeg fant ut at over tid så er det virkelig fantastisk og da føles det heller ikke ubehagelig lenger. Det føles så godt og riktig med litt trening.

I dette blogginnlegget deler jeg blant annet informasjon om hva det er å sette grenser, hvordan det gjøres og hvorfor det er så viktig. I tillegg skriver jeg om tips til høysensitive og de som har angst problemer. Er du flink til å sette grenser?

 



 

HVA ER Å SETTE GRENSER?

 

Å sette grenser er å si “nei” og å stå opp for seg selv. Det handler også om å ta ansvar. Å ta ansvar for egne følelser, valg og hvordan man velger å være mot andre. Det handler også om å behandle seg selv og dermed også andre med respekt.

Foreldre som lærer barn at det er feil å si “nei” eller å stå opp for seg selv, slipper barna sine forsvarsløse ut i en ond verden. Verden har mye fint i seg, men dessverre så finnes det også mye som ikke er bra. En ond verden i form av manipulerende og kontrollerende mennesker. Disse menneskene bare elsker å “få kloa” i de “uvitende” og godtroende. Dermed kan også mennesker som ikke har grenser og er godtroende bli utnyttet av manipulerende mennesker. (Blogginnlegg om manipulerende mennesker kommer snart)

En som ikke klarer å sette grenser får ofte også skyldfølelse og er dermed kontrollert av andre. De blir dessverre sårbare for kontrollerende mennesker. Det å ikke ha grenser skaper også mye angst, og man lar seg herses med uten å si ifra at nå er det nok. En annen ting om man ikke er flink til å sette grenser er at man faktisk ikke uttrykker hva man faktisk føler i en situasjon eller om noe. Frykten for å bli avvist er for stor, noe som gjør at du går med på det den andre sier selv om du ikke er enig. Du går mot seg selv, som igjen også skaper mer angst.

 


Sjekk også ut: hvordan få mer selvtillitt, selvfølelse og bli mer glad i deg selv


 

TI LOVER SOM HANDLER OM Å SETTE GRENSER:

 

 

  1. Loven om såing og høsting:

Denne loven handler om årsak og effekt, og at det alltid blir en konsekvens av hva du velger å gjøre og hvordan du handler i livet ditt. Det kan være hvordan du behandler andre, deg selv, om du tar initiativ, er lat, er flink til bidra og hjelpe til osv.

 

For eksempel:

Hvis du bruker for mye penger en måned. Som gjør at du ikke har råd til mer mat. Så er effekten og konsekvensen at du må klare deg på det du har i skapene til neste lønning. Men hvis det er sånn at hver gang du overforbuker så får du hjelp av mamma eller pappa, så brytes loven om årsak og effekt. Personen blir her reddet og belønnet hver gang i sin uansvarlige handling, som gjør at det kan fortsette.

 


 

2. Loven om ansvar:

Du har ansvar for ditt liv og ingen andre. Det er ditt ansvar å sette grenser. Om du ikke vet hvordan så er det ditt ansvar å oppsøke hjelp i form av bøker, personer, kurs osv. Alt kan læres hvis man bar vil. Og da man man ta et skritt av gangen i den riktige retningen av å sette grenser for deg selv.

 


 

3. Loven om makt:

Er jeg maktesløs over mine egne handlinger? Hvordan kan jeg ta ansvar? Hva har jeg kraften til å gjøre?

 


 

4. Loven om respekt:

Frykten for at andre ikke vil respektere dine grenser kan være stor. Mange dømmer andre om de ikke får det som de vil, og hvis den andre setter grenser. Men den som dømmer andre, blir ofte dømt selv. Hvis du elsker og respekterer folk når de sier nei, så kan de også elske og respektere vårt nei.

 


 

5. Loven om motivasjon:

La dine handlinger om å gi være motivert av kjærlighet. Ikke gjør ting ut av frykt for å ikke bli likt, skyldfølelse, få kjærlighet, aksept, sinne fra andre, frykt for ensomhet osv. Dette igjen vil skape angst og mer angst.

 


 

6. Loven om evaluering:

Du må evaluere og være empatisk i forhold til andre når du setter grenser. Reagerer den andre med sinne eller sorg så må du ikke unngå å sette grenser for det. De må også respektere deg når du sier “nei”.

Det å sette grenser er vanskelig fordi det krever at du må ta avgjørelser, konfrontere andre som igjen kan skape smerte til de du er glad i. For å vokse, bli bedre og sette grenser så trenger vi ærlighet og konfrontasjon av andre.

 


 

7. Loven om proaktivitet:

For hver handling du gjør så er det en lik og motsatt reaksjon.

 


 

8. Loven om misunnelse

Misunnelse er at vi ønsker noe vi ikke kan få. Men det vi da må forstå er at misunnelse vil ihvertfall ikke hjelpe og gi oss det vi ønsker. Det vil faktisk trekke deg lenger unna det du faktisk ønsker for deg selv.

Misunnelse fokuserer utenfor våre grenser og på andre. Det igjen skaper også angst, fordi vi ikke godtar oss selv.

Mennesker som ikke setter grenser, ser ofte på andre og blir misunnelige. De fokuserer utenfor seg selv og føler seg ofte tomme. Dette igjen skaper angst. Du må begynne å fokusere på deg selv, sette grenser og gjøre noe med det.

 


 

9. Loven om aktivitet:

Mange ganger så har vi grensesetting problemer fordi vi mangler initativ. Vi er mer passive i livet og tar lite initativ til noe.

Pasivitet i livet er aldri bra og blir ikke belønnet. Vi alle må jobbe for det livet vi ønsker oss. Det er desvverre ingen som kommer å serverer deg det på et sølvfat.

 


 

10. Loven om eksponering:

Det er viktig med grensesetting fordi det definerer deg i forhold til andre mennesker, Vi setter grenser i forhold til møte med andre mennesker rundt deg.

Denne loven forteller at dine grenser må bli gjort synlige for andre og kommunisert til andre. Det handler om ditt forhold med andre mennesker.

Vi har mange grensesetting problemer på grunn av andres reaksjoner som sinne, trekker tilbake kjærlighet, frykt for ensomhet, dårlig samvittighet.

 

 

 Har du sett min nye og super flotte gratis ebok, fra angst til glede? Jeg har brukt enormt mye tid på den og den inneholder mange fine tips. La meg vise deg veien ut av angsten og inn i gleden fra egen erfaring med angst. Trykk her for å få denne gratis eboken….

 


 

SETTE GRENSER OG HØYSENSITIVITET:

 

 

Er du en høysensitiv person så er det lett for deg å “føle” hvordan alle andre rundt deg har det. Dette kan bli ganske slitsomt og overveldende, om du ikke vet hvordan du skal håndtere det. Derfor er det ekstremt viktig for en som er høysensitiv å sette grenser og da emosjonelle grenser. Ikke la deg bli manipulert av tilsynelatende “hyggelige” mennesker.

Høysensitivitet er en gave som gjør at vi fort kan merke andres intensjoner. Det første du føler og merker er ofte det riktige, om du er i balanse selv. Derfor er det viktig å sette grenser for folk som liker å få det som de vil og som liker å ta. Dette vil være ubehagelig i førsten, fordi at empater er så vant til å gi.

Men for at du skal kunne bruke dine gaver og være god mot deg selv, så må du først ta hensyn til deg selv. Dette er ikke egoistisk, men essensielt for at du kan være lykkelig og omringe deg med de rette menneskene.

 

 


 

SETTE GRENSER OG ANGST:

 

 

Det å sette grenser har en angstdempende egenskap. Om du har utviklet angst så er det flere påvirkninger til det. Les gjerne mer om dette på alt om angst siden min.

En av grunnene til utvikling av angst er at man ikke klarer å si “nei” og blir en “people pleaser”. Dette utvikler man ofte hvis man for eksempel har hatt veldig strenge, avvisende eller foreldre med høye forventninger. Dette skaper mye stress og du må hele tiden jobbe og “gi” for å bli likt. Siden du har opplevd mye avvisning så sitter det en liten stemme i hode som sier at du ikke er bra nok. Dette gjør at du må jobbe hardt for å bli likt av andre, tror du.

Du vil gjøre alle andre fornøyde og gi de alt de vil ha, men da på bekostning av deg selv. Dermed blir du sittende der fylt med angst, sinne, sorg og undertrykte meninger og følelser. Dette leder aldri til noe bra for deg selv.

Ved sosial angst er det viktig å jobbe med dette gradvis. Og uttrykke mer hva du mener og sette grenser. Du er ikke slem for det. Det kan være vanskelig og “ubehagelig” i begynnelsen, men utrolig viktig for deg selv og ditt liv. Folk rundt deg kan uttrykke at de ikke liker dine grenser, fordi de er vant til å få det som de vil. Men det er viktig for din egen del.

Si ifra om ting. Uttrykk deg. Si ifra om du blir lei deg for noe, om noe er urettferdig eller lær deg å si “nei” til ting. Spør noen om hjelp og du ikke orker så si “nei”. Du trenger ikke tilfredsstille alle hele tiden. Dette skaper bare mer angst, bitterhet og negative tanker. Fordi du undertrykker deg selv og dine autentiske følelser. Du later som noe annet enn det egentlig er. Du smiler når du egentlig vil si “nei” eller er lei deg. Dette utvikler seg da til enda mer angst, misnøye og sinne.

 


 

KONFLIKTER DU HAR RUNDT DET Å SETTE GRENSER:

 

 

Du forandre deg etter en prat eller besøk hos familie:

Om du forandrer hvordan du er etter at du for eksempel har pratet med et familiemedlem og du blir sint, lei deg, trekker deg tilbake eller lignende så er det noe feil her rundt det å sette grender. Du gir de altfor mye makt over deg og hvordan du har det

 


Partner kommer i andre rekke:

Det kan være vanskeligheter med å sette grenser hvis du for eksempel hører mer på forslag fra din far, mor, søster eller bror ovenfor din partner. Din partner kan ofte føle at de kommer i andre rekke og får det siste ordet. Da er det et tegn på at det er et problem med å sette grenser her.

 


Du er mye hos dine foreldre:

Er du mye hos dine foreldrene, drar på ferie med de, leverer klær til vask for eksempel kan det være et tegn på problemer med å sette grenser. I tillegg så er foreldrene dine nærmeste og du snakker med og kun de om nære ting. Her er det noen problemer med grensesetting. Her burde “barnet” gått å fått sitt eget liv for å lære, og ikke alltid få hjelp fra sine foreldre.

 


Mye drama:

Hvis man bruker en tredje person for å løse en konflikt, som støtte fordi de er redd for å snakke med hverandre selv er det tegn på vanskeligheter med å sette grenser. Når denne tredje personen ikke skulle hatt noe med saken å gjøre i det hele tatt. Dette er noe privat mellom to personer, og det burde de løse selv.

 


Du tar ansvar for dine foreldre:

Du skal passe på og hjelpe dine foreldres uansvarlige oppførsel, når det egentlig er de som skal gjør det for deg. Dette er ofte “lært opp” fra barndommen.

 


Søster, bror:

En uansvarlig søster eller bror er avhengig av en ansvarlig søster eller bror hele tiden for å få hjelp. Her er det da et problem med det å sette grenser. Den uansvarlige må stå på egne bein og kunne klare å løse sine egne problemer.

 

 Lese er om yoga og hvordan du kan balansere chakraene for å få mer energi, og sette grenser ved å trykke her…..


 

HVORDAN UTVIKLE SUNNE GRENSER, OG LÆRE DEG Å SI NEI:

 


 

Den drivende kraften rundt å sette grenser er lyst. Vi må ha lyst til å se hva som er rett og galt og lyst til å sette grenser. Vanligvis den største årsaken til vi endrer oss er på grunn av smerte. Vi opplever store smerter som gjør at vi må endre noe i livet vårt. Det er den enste måten ting kan forandre seg og vi kan få det bedre. Du må jobbe med å sette grenser for å få det bedre. Vi har to steder å sette grenser, på utsiden og innsiden.

 


LØS DET SOM ER PÅ UTSIDEN AV DEG:

 

Sinne:

Den mest vanlige reaksjonen du kan få fra andre når du setter grenser er sinne. De vil ikke like det og de vil jobbe imot deg. De er vant til å alltid få det som de vil, og de tror at hele verden dreiser som om de. De vil at du skal “hoppe” når de sier at du skal “hoppe”. Og når du ikke gjør det så blir de sinte og frustrerte.

Det må du vite er en vanlig reaksjon og du må bare stå på ditt for det. Det er viktig at du ikke lar deg bli påvirket av at den andre blir sinna.

Du må vite og tenke at dette har ingenting med deg å gjøre, men alt med den andre å gjøre. De har ikke lært å respektere andre mennesker og tror at alt skal dreie seg om dem. De vil ha det som de vil også på andres bekostning.

Stå på og forsett og kommuniser dine grenser, så vil de også etterhvert endre seg. Dette gjør de når de skjønner at de ikke kan få det som de vil lenger.

 


Dårlig samvittighet:

Folk med dårlige grenser vil ofte få folk rundt seg som bruker skyldfølelse taktikken. Om de for eksempel ønsker hjelp til noe og du sier “nei”, så kan du garantere at de sier noe som skal få deg til å få dårlig samvittighet. De vil gi deg en følelse av at du gjør noe “galt”, som igjen gjør at de får viljen sin.

Folk som skal gi andre dårlig samvittighet hele tiden er egentlig sinne som er bekledd på en annen måte. Og det skjuler også mye sorg og såret-het.

Når noen gjør dette mot deg når du setter grenser så er det viktig å ikke forklare eller rettferdiggjøre deg selv. Det er bare barn som får skyldfølelse som gjør dette. Da gir du de akkurat det de ønsker, og ikke gjør det. Bare fortell dem enkelt og greit hva du har valgt og ikke forklar noe mer. Enkelt og greit.

Er det andre som prøver å kontrollere deg med å gi deg dårlig samvittighet, så er det sinne som er forkledd. Lær deg å skjenn etter.

 


Konsekvenser:

En person kan for eksempel kontrollere deg med å gi deg konsekvenser du ikke ønsker, om du ikke gjør som han sier. Som for eksempel om du får hjelp angående penger. Du sier at du har valgt en annen vei enn planlagt, men dette godtas ikke. Som en konsekvens får du ikke penger lenger.

Det er viktig her å begynne å si “nei” til noen krav for å få det livet du ønsker deg.

 


Fysisk vold:

Dessverre så kan noen reagere med vold når noen setter grenser for seg selv. Og da særlig menn ovenfor damer.

De som er utsatt for vold her trenger hjelp. De er ofte redd for å si hva som har skjedd på grunn av mange grunner.

Er du i denne situasjonen så prøv å finn noen å prate med som er vært i samme eller lignende situasjon. Få hjelp fra en coach som kan guide deg på veien.

 


Smerte til andre:

Begynner du å sette grenser kan du oppleve smerte hos andre. Dette er fordi at de er ikke vant til det. De er vant til sin uansvarlige og respektløse måte å være mot andre. Dette er sunt i det lange løp og det vil hjelpe både deg og de.

 


Skylder på andre:

De som skylder på andre vil opptre som at dine handlinger er feil og at det er din skyld.

 


Andres behov for hjelp:

Har du et stort hjerte eller et såret hjerte så har du et behov for å hjelpe de som er i nød. Men innse at du kan ikke hjelpe alle på bekostning av deg selv. Det er viktig at du sender de også til andre som kan hjelpe de. Det er viktig at du setter grenser for deg selv, og skjenner etter hva som er ok og hva som ikke er ok.

 


Tilgivelse og forsoning:

Om noen har tråkket over dine grenser og såret deg så kan du tilgi personen uten å bli forsonet. Kommuniser at du ble såret og at du tilgir personen. Dermed ser du hvordan personen reagerer og er etterpå.

Til personen har forstått at de har gjort noe sårende og faktisk viser at de har forandret seg og bryr seg så kan du vurdere å begynne å stole på de igjen.


 

LØS DET SOM ER PÅ INNSIDEN AV DEG:

  • Menneskelige behov: Bli mer glad i deg selv. På den måten tiltrekker du deg også mer positive, glade mennesker. Da blir det et gi-gi forhold eller vennskap, i stede for et gi-ta forhold eller vennskap.
  • Uløst sorg og tap
  • Indre frykt og sinne
  • Frykten for det ukjente
  • Å ikke tilgi
  • Ytre fokus
  • Skyldfølelse
  • Å bli alene frykt: Har du opplevd ikke å ikke være trygg som liten, så kan det å sette grenser oppleves som skremmende. Du vil heller være i et destruktiv forhold, enn å sitte alene på grunn av frykten inni deg.

 



 

Jeg kan også anbefale MentalHelse sine nettsider. Her finnes det mye nyttig og bra informasjon. I tillegg så har de en egen hjelpetelefon der du også kan få mye hjelp.

Håper dette kan være med å hjelpe deg på din vei.

 

Jeg vil gjerne høre fra deg. Kjempe hyggelig å bli kjent 🙂 Er du flink til å sette grenser? Eller er du ikke så flink? Kommenter gjerne under med dine erfaringer rundt det å sette grenser. Hvordan har du klart å sette grenser?

Ønsker deg masse kjærlighet, glede, håp og lys.

Hjerteklem, Nina <3


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.