9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst 10


 

9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst

 


 

Personlig så har jeg slitt mye med sosial angst spesielt mye når jeg var liten. Det var virkelig med på å begrense livet mitt på veldig mange områder. En av tingene var det å få venner og få kontakt med mennesker generelt og på et dypere nivå. Følelsen av ensomhet var stor. Den sosiale angsten gjorde at jeg avlyste mye, ikke ble med på skolefester, bursdager og mer. Den sosiale angsten gjorde at jeg var mye hjemme. Det blir jo et veldig begrenset liv.

 

Jeg hadde også som liten noen venner og folk i livet mitt, men følte likevel en ensomhets følelse. Var det virkelig gode venner? Var de der for meg når jeg trengte de og hadde det vanskelig? Eller var det kun jeg som var der for de når de hadde det vanskelig? Var det kanskje også ting inni meg som jeg måtte jobbe med? Dette er spørsmål jeg stilte meg. Og jeg fikk svar på dette når jeg trengte hjelp og hadde det vanskelig. Da var det ikke så veldig mange ekte venner igjen. Og jeg fant også ut at det var ting inni meg som måtte jobbes med og heales, for å tiltrekke meg ekte venner.

 

For meg nå så er det virkelig ikke viktig å ha en hel haug med venner som egentlig ikke bryr seg, eller som kun er der når det passe de. Det jeg fant ut er viktig og som overgår alt er ekte venner. Venner som bryr seg, som er det for deg når du har det tøft, som løfter deg og som du kan le sammen med. Venner som får deg til å føle deg bedre og som får frem det beste i deg. Dette er ekte venner. Når jeg fant ut dette, så kuttet jeg ut alt det som ikke gav meg glede. Enkelt og greit.

 

I tillegg fant jeg ut at det var veldig viktig å bli glad i meg selv og akseptere meg selv, og ikke søke dette utenfor meg selv. Det å bygge opp både selvfølelse og selvtillit fant jeg ut var veldig viktig. Dette igjen gjør at du blir mer glad i deg selv, som igjen gjør at du får mer ekte venner. Da blir du ikke venner med hvem som helst, og du har noen krav som er så viktig.

 

Nedenfor så vil jeg gjerne forklare mer om hva ekte venner er, hva som skjennetegner de, hvordan bli glad i deg selv og 9 tips til hvordan du kan få gode venner og bli god på “smaltalk” om du sliter med eller jobber med din sosiale angst. Jeg vil også gjerne dele noen tips med deg om hva som kan være grunnen til at du ikke har venner eller ekte venner.

 

Jeg håper virkelig dette kan være med på å hjelpe og løfte deg, min venn <3

 


 

Prøv min gratis 7 dagers utfordring med yoga øvelser, meditasjon, sunn mat, takknemlighet dagbok, motivasjon og mer her. Du kan laste ned denne flotte eboken helt gratis under. La meg hjelpe deg å få mer glede og latter i livet ditt:

 

9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst

 

 


 

Hva er en ekte venn?

 

Etter min mening så er ekte venner noen som er der for deg uansett. De aksepterer deg for den du er. De løfter deg, de hjelper deg, de gjør dine dårlige dager bra igjen, de ønsker å se deg lykkes og gjøre det bra i livet. De unner deg de gode tingene livet har å by på, og gleder seg over dine suksesser. De er det for deg når du har det tøft og er på ditt laveste.

 

De er gode lyttere og de bryr seg om hva du sier og dine behov. Det er en balanse i samtalen og vennskapet der det er gi og ta.

 

 


 

Sjekk også ut dette nyttige innlegget om hvordan sette grenser og få mer energi.

 


 

 

Hva kan være grunnen til at du ikke har noen ekte venner:

 

En av grunnen kan være selvtillit og selvfølelse. Kanskje du er så opptatt å få bekreftelse fra andre at du glemmer å sette noen krav og blir venner med hvem som helst.

 

Det er viktig å bygge opp selvtillit og selvfølelse og bli glad i deg selv først. Og ikke søke “kjærlighet” eller bekreftelse fra andre. Det kan igjen gjøre at du kan tiltrekke deg feil venner som vil bare unytte din sårbarhet. Dette igjen skaper enda mer utrygghet, sosial angst og ensomhet.

 

Mitt tips er først å jobbe med deg selv. Jobb med å bli glad i deg selv, si fine ting til deg selv, bygg opp selvtillit og selvfølelse så vil også de ekte vennen komme. Det er bedre å ha en ekte venn enn 100 dårlige.

 

 


 

 

9 måter å få venner selv om du jobber med din sosiale angst:

 

9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst

 

 

1. Ta initiativ

Vær den som tar initiativet i en samtale først. Det kan virke skremmende, men øvelse gjør mester. Det er også en fin måte å jobbe med din sosiale angst på. Om du blir veldig nervøs av dette kan et tips være å begynne å prate med noen som står for seg selv med det første. Så kan du heller utfordre deg selv med grupper etterhvert.

 

Det fine med at du tar initiativ i en samtale er også at det virker som at du har selvtillit. I tillegg kan du prate om eller starte samtalen om noe som interesserer deg, og da kan det gjøre samtalen lettere. Det kan også gjøre at du har litt mer kontroll på samtalen.

 


 

2. Vær en god lytter 

 

Hvis du er en person som bare prater hele tiden, så kan andre se på deg som arrogant og frekk. Det er virkelig ikke bra om du ønsker å bli kjent med bra folk, eller at andre skal få et bra inntrykk av deg. Det er heller virkelig ikke bra om du avbryter mye i samtaler. Dette blir oppfattet som veldig frekt. Og den du avbryter kan bli veldig irritert av deg. Dette skaper ikke noe bra forhold å bygge på i det hele tatt. Så vær så snill ikke bare prat og ikke avbryt andre når de snakker.

 

Når andre prater så er det viktig at du lytter oppriktig. At du faktisk følger med på hva de sier og er interessert. Det er viktig at du har øyekontakt med personen og at du kan nikke med hode for å vise at du følger med. Dette gir veldig gode følelser for den du prater med og det virker som du bryr deg. Dette liker folk. Og vær så snill legg igjen egoet ditt. Og med det så mener jeg at du faktisk skal lytte på det den andre har å si. Ikke prøv å overgå det den andre sier eller prøv å konkurrere. Dette er virkelig ikke bra og kan virke veldig ødeleggende.

 

Vis ekte interesse, ikke avbryt og hør på hva den andre prater om. På den måte så vet du hva du kan spørre om når han eller hun du prater med er ferdig med å prate Det at du faktisk viser at du hører eller, viser at du bryr deg og dette skaper masse gode følelser. Det å lytte kan virkelig være super effektivt om du bruker det. Det skal jo også være en balanse i en samtale at du også skal prate, og den andre er lytter. Det skal ikke bare være du som er passiv og lytter og den andre prater hele tiden heller, dette skaper heller ingen god samtale. Det skal være en balanse med gi og ta.

 


 

9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst

 


 

3. Vær vennlig og imøtekommende

 

Når du møter andre så være imøtekommende og glad. Ha også øyekontakt med de og si et vennlig “hei”. Smil og vis at du er glad for å se de. Vink gjerne også til de. Dette gjør at det virker som at du er en varm, vennlig og imøtekommende person. Og vi mennesker liker og tiltrekkes mest til vennlige og imøtekommende personer.

 

Hvis du har møtt de før og vet navnet dems så er det fint at du nevner det. Og er det første gang dere treffes så er det fint om dere hilser på hverandre med et håndtrykk og et smil.

 

 


 

4. Få den andre personen til å prate om seg selv:

 

De aller fleste liker jo å prate mest selv og gjerne om seg selv, det er bare sånn vi er. Og om du sender ut signaler at du er vennlig, imøtekommende og en god lytter så kan dette skape en veldig god samtale.

 

Du kan gjøre dette vet at du stiller spørsmål, kommer med komplimenter, spør om den andres interesser osv. Dette gir den andre en god følelse og får de til å begynne å prate om det du nettopp sa. Det kan også bare være noe enkelt som at du liker stilen dems, de har kule sko osv. Dette kan skape en samtale og kanskje til og med et vennskap.

 

 

 


 

5. Vis ekte interesse til den du prater med:

 

Det er veldig viktig at du viser ekte interesse når du prater med noen. Om de prater om noe som betyr mye for dem eller uasnett hva de prater om så er det veldig viktig at du virker oppriktig interessert. Dette gjør at samtalen flyter og den du snakker med får en veldig god følelse. Han eller hun føler seg sett, hørt og forstått. Dette kan gi store resultater.

 

Om du ikke viser så veldig stor interesse for det din samtalepartner prater om så ender rett og slett samtalen. Han eller hun du prater med vil miste interesse og samtalen stopper opp. Dette kan være en veldig vanlig årsak til at mange samtaler stopper opp. Derfor et viktig tips, vis virkelig oppriktig interesse for den du prater med.

 


 

6. Oppfør deg på en bra måte ved situasjoner som virker ubehagelige:

 

I alle sammenhenger så vil det alltid være noen som er “sitronen”. Det vil mest sannsynlig alltid være noen i ulike sammenhenger og setinger som vil skape litt dårlige følelser eller som kan virke ubehagelige.

 

Den første personen er en person som ignorerer deg eller later som at dere ikke har hilst, selv om dere faktisk har hils på hverandre før. I slike situasjoner så kan du minne han eller henne på at dere faktisk har hilst på hverandre, hvor dere gjorde det og hvem andre som er det.

 

Den andre type personen er en som invaderer ditt privatliv. Dette er jo veldig ubehagelig og gir deg en dårlig følelse. Her er det også viktig å sette grenser. Det beste du kan gjøre med slike personer er rett og slett å bare bevege deg vekk fra de. Og følger de etter deg så sørg for at de alltid er litt unna deg.

 

Også den tredje personen er den som aldri slutter å prate om seg selv. De forsetter og fortsetter. Dette kan virke veldig utmattende og slitsomt for den som hele tiden på lytte. Ja du skal være en god lytter, men det skal være en balanse i samtalen. Du skal ikke alltid være den passive. Du skal også få prate og slippe til. Dette skaper balanse og harmoni i samtalen når begge prater og begge lytter. Hvis det er sånn at den andre personen ikke tar noe initiativ til å spørre deg om noe, så kan du forlate samtalen på en rolig og fin måte.

 


 

 

9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst

 

 


 

7. Bruk F.O.R.M .teknikken

 

F.O.R.M. tenknikken kan være en bra ting å ha i bakhodet og bruke for å bli kjent med andre, øve deg på “smaltalk” og komme mer og mer ut av sosial angst.

 

F står for familie (family) og er et fint tema du kan starte et samtale med. Du kan for eksempel spørre om: Han eller hun har barn? Hvor gamle de er? Hvor de er fra? Hvilken skole de går på? Familieferier? osv.

 

O står for yrke (occupation). Her kan du spørre: Hva hun eller han jobber med? Hvilken utdannelser de har og hvordan jobber de har? Hva spesifikt går jobben ut på og hvilke andre typer jobber har de hatt? Også hvor lenge de har jobbet der og hva de liker godt med den jobben? Du kan også spørre hvor de har gått på skole for å få den jobben de har og mye mer?

 

R står for rekreasjon (recreation). Her kan du spørre om ulike hobbyer. Hva liker de å gjøre for å slappe av? Hvilke hobbyer har de? Hva syns de er gøy å gjøre? Favoritt reisemål? Drømme reisemål og mye mer. Det er bare fantasien som setter grenser.

 

M står for motivasjon (motavation). Dette er da motivasjon i form av mål, drømmer og hva som driver de. Du kan spørre om ting som: Hvilke drømmer hadde de som små? Hva er det som driver dem i forhold til den livsstilen de har nå? Er det noe de ønsker å studere eller gå nye kurs om? Søker de etter å bli forfremmet i slutten av året? Hvorfor liker de så godt hobbyene som de har? Ønsker de å gifte deg snart? Eller starte en familie?

 

 


 

8. Test ut i alle sammenhenger du kan, for å trene og utfordre din sosiale angst:

 

Du kan bruke “smaltalk” og dermed også trene din sosiale angst hver eneste dag. Det er en ting jeg har gjort blant annet, og det ha funket enormt mye.

 

Når du går ut så kan du prate med naboen, med en tilfeldig som går forbi, dama i butikken , busssjåføren osv. Om du skal på jobb så kan du prate med resepsjonisten, vaskedamen osv. Ja overalt kan du begytte deg av “smaltak”. Og jo mer du gjør, jo letter blir det for deg. Og jo lettere det blir for deg, jo mer vil også din sosiale angst mest sannsynlig forsvinne. Det gjorde det hvertfall for meg.

 


 

 

9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst

 

 


 

9.  Skap rapport

 

Rapport er veldig viktig når det gjelder å bygge vennskap og samarbeid med andre. Det er det som skaper gjensidig tillit og forståelse. Har du god rapport med noen så åpner det opp for en god kommunikasjon, fremmer engasjement og skaper tillit. Når du klarer å forstå og respektere andre, så blir det også letter å skape et godt vennskap med de rette menneskene.

 

Tips som hjelper på å skape rapport er:

 

– Kommuniser hvor lang tid du vil bruke på en samtale (For å ikke virke truende og skape tillit)

– Vær bevist på ditt kroppsspråk og ha et “vennlig” kroppsspråk

–  Snakk sakte (gjør at du virker mer troverdig)

– Tilby deg hjelp eller sympati (Blir det kommunisert med hvor lang tid det tar, ikke truende og enkelt så er det også enklere å spørre om hjelp. Og har du hjulpet noen, så kan de hende de også tilbyr seg å hjelpe deg senere)

– Legg igjen egoet ditt (Lytt fordi du interesserer deg for det den andre sier, ikke fordi du skal prøve å overgå hva de sier)

– Støtt den du prater med (Lytte, være omtenksom og anerkjenne andre sine meninger)

– Spør spørsmålene hvorfor, når og hvordan

– Gi en gave (Både materielle gaver men også verbale gaver. Men når du gir gaver så må du gi de uten noen agenda selv, ellers virker du uoppriktig)

– Styr dine forventninger (Unngå å forvent for mye for å ikke bli skuffet. Ha heller lave forventninger enn for høye, dette gjør at du kan bli positiv overrasket og fyller deg med gode følelser og energi)

 

 


 

Les også dette nyttige og innholdsrike innlegget: Få mer energi ved å unngå manipulerende mennesker (narsissister, sosiopater og psykopater)

 


 

Tips til bra temaer å prate om:

 

– Været

– Kunst og underholdning

– Sport

– Nyheter

– Familie

– Jobb

– Reise

– Hobbyer og interesser

– Mat

– Hjemby

– Motivasjon og drømmer

 


 

 

9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst

 

 


 

Tips til temaer du ikke bør prate om:

 

– Religion

– Politikk

– Lønn og økonomi

– Dødsfall

– Alder

– Utseende

– Baksnakking

– Støtende vitser

– Klaging

– Terorrisme

 


 

Bli med på online chat gruppe med andre som også søker venner:

 

Jeg har startet en online chat gruppe på facebook, der flere likesinnede kan støtte hverandre og vi kan lage gode og trygge vennskap og samtaler. Det vil også etterhvert komme webinarer, felles treninger, bli kjent aktiviteter, gratis ebøker, masse tips og hjelp rundt angst, spiritualitet og mye mer. Håper virkelig å se deg der. Veldig kost å bli kjent.

 

Send meg en epost til: nina(a)purejoybynina.no eller legg igjen en kommentar nedenfor så legger jeg deg til i gruppen. Håper å høre fra fine deg og la oss bli venner.

 

 


 

Tips til andre nyttige sider og blogger:

 

Slik får du venner som voksen

Tips til å få venner nye steder, Carolines verden

– Venneguide for voksne, KK

– 16 tegn på en dårlig venn , Gode venner blogg

 

 


 

 

 

 


 

Da håper jeg virkelig at dette innlegget kan hjelpe deg, og bli gjerne med på facebook chatte gruppen. Send gjerne en melding under eller send meg en epost, Håper å høre fra deg, og la oss bli venner og jobbe sammen med å komme ut av sosial angst. Jeg har klart det så jeg hjelper gjerne med hva som har hjulpet for meg.

 

Hva kunne du tenkt deg å bruke av tips for å få venner, utfordre din sosiale angst og få mer glede? Skriv gjerne noen kommentarer under. Eller er det andre ting som ikke er listet opp her som har hjulpet deg med å få gode og ekte venner? Del gjerne under for å hjelpe flere.

 

Alt godt til fantastiske deg.

Lys, glede og kjærlighet <3

 

Hjerteklem, Nina <3


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

10 tanker om “9 måter å få ekte venner og ikke føle deg så ensom, med sosial angst