Hvorfor er yoga så effektivt for sosial angst? Med gratis yoga ebok


Hvorfor er yoga så effektivt for din mentale helse og sosial angst? Med gratis ebok: yoga-øvelser for alle

 


 

Yoga var en trening jeg oppdaget i 2006, og jeg begynte å trene det regelmessig fra 2013. Jeg kan virkelig ikke få snakket nok varmt om det. Yoga har virkelig forandret alt. Det har forandret måten jeg tenker på, å få mental balanse, ut av sosial angst, å se ting klart, å få mindre stress, å sette grenser, å få bedre mennesker rundt meg, å bli glad i meg selv, å ta vare på meg selv og ikke bare alle andre og få et godt liv.

 

Som empat og høysensitiv så er vi ofte veldig fokusert på hvordan andre har det, og vi vil så gjerne at alle rundt oss skal ha det bra. Også på egen bekostning. Dette er ihvertfall fra min egen erfaring. Og det er virkelig ikke sunt eller bra for en selv over tid. Det er her yogaen kommer inn og har hjulpet meg enormt med akkurat dette.

 

Kanskje du stresser mye med jobb? Stresser du mye med familie og har ubalanse her? Er du i et stressende og utmattende forhold? Har du feil mennesker rundt deg som gjør at du overtenker? Eller presser du deg selv for mye? Overanalyserer du? Sover du dårlig pga mye stress og angst? Er du dårlig på å sette grenser og si “nei”? Har du mye indre uro og har vanskeligheter med  å si ifra eller uttrykke deg? Har du problemer med å holde kontinuitet og disiplin? Alt dette kan skape store ubalanser i din mentale helse, og også utvikle seg til angst, depresjon og sosial angst over tid.

 

Yoga har virkelig hjulpet meg ut av mye stress, dårlige forhold, å sette grenser, å si “nei” med selvtillit, å bli glad i meg selv, å ta vare på meg selv, å få bedre selvfølelse, å få disiplin og kontinuitet, å uttrykke meg med selvtillit, å være takknemlig blant annet. Det har virkelig hjulpet meg ut av emosjonell ubalanse og inn i emosjonell balanse.

 

Hva er emosjonell balanse? Hvordan kan yoga hjelpe både på angst, depresjon og stress? Hvordan heale dine følelser og kropp? Få mange fine tips på dette i dette innlegget. Jeg har også laget en omfattende gratis ebok som en 7 dagers yoga utfordring. Her får du tips til enkle yoga-øvelser som jeg bruker daglig, og som har hjulpet meg ut av angst, sosial angst og mye stress. Dette er tips til vinyasa øvelser som er dynamiske, men det er også tips til mer terapeutiske stillinger. Vinyasa yoga er en flytende yoga form, som gir rom for frihet og utfoldelse.

 

Håper virkelig dette kan hjelpe fine deg, og ut av angsten og inn i gleden.

 

Alt godt til deg og god lesing ❤

 

 

 


 

Hva er emosjonell balanse? 

 

Emosjonell balanse betyr ikke at vi ikke skal ha noen “negative” følelser som sinne og tristhet for eksempel. Emosjonell balanse betyr ikke at vi bare skal ha lykkelige følelser hele tiden. Et sunt følelsesliv inkluderer alle disse følelsene, og det er viktig å uttrykke ting når vi faktisk føler det og ikke undertrykke det. Og det er viktig å faktisk si hva vi mener og ikke tenke på om dette kan såre andre. Kanskje vi har lært å spille “snill pike” og undertrykke disse følelsene? Dette skaper enda mer stress og angst inni oss, og kan over tid skape stor emosjonell ubalanse. Dette igjen kan skape angst, depresjon, mye stress og indre uro blant annet hos deg.

 


 

Ønsker du tips for å få ekte venner, ikke føle deg så ensom og bli glad i deg selv med sosial angst, eller mens du jobber deg ut av det? Klikk her for mange fine tips.

 


 

Sunn emosjonell balanse har da også med hvordan vi relaterer oss til “dårlige” følelser. Det handler også om å godta disse følelsene og oss selv. Og på den måten være hel. Og ikke straffe oss selv for eksempel om vi blir sinte eller uttrykker “feil” følelser. Dette er kun tegn på et sunt og godt følelsesliv. Det er ingen som kun har gode og lykkelige følelser hele tiden, da undertrykker de mye eller de unngår å si hva de egentlig mener i fare for å ikke bli likt eller godtatt. Men sannheten er at vi må først godta oss selv, og gi oss selv kjærlighet. Da vil vi også slutte å søke det utenfor oss selv, noe som i seg selv skaper enda mer emosjonell ubalanse for en selv.

 

Emosjonell balanse derimot er når vi også kan utrykke følelser som sinne og tristhet, men ikke bære disse følelsene med oss. At vi kan klare å få det ut, skvære opp og opprette emosjonell balanse med oss selv igjen.

 


 

Last ned min gratis ebok med flere deilige og avslappende yoga øvelser for mindre angst, sosial angst og stress i livet ditt. Ta min 7 dagers yoga utfordring, hele 40 innholdsrike sider. Du finner denne fine gratis eboken her:

 

 

Hvorfor er yoga så effektivt for din mentale helse og sosial angst? Med gratis ebok: yoga-øvelser for alle

 

 


 

Hvordan kan yoga skape emosjonell balanse og fjerne angst og sosial angst? 

 

Det flotte med yoga er at det har så stort fokus på pusten din. Og ved hjelp av pusten så kan dette helbrede veldig mye i kroppen. Det har det virkelig gjort for meg. Og jeg kan ikke få snakket nok varmt om det. Hvorfor lærer vi ikke om dette på skolen? Dette burde vært et eget fag mener jeg, for det kan gjøre enorme forskjeller på helsen.

 

Du trenger ikke å være super myk, super sterk eller super fit for å trene yoga. Om du trener dynamisk eller terapeutisk og rolig yoga så er det stor fokus på pusten, slappe av og heller være lenger i hver stilling. Vinyasa yoga er en av yoga formene jeg har brukt mye selv for å komme ut av hemmende angst og stress. Og dette kan også trenes på en rolig og skånsom måte, og kan også være for nybegynnere uten å være super myk eller super fit.

 

Pusten har faktisk alt å si når det gjelder emosjonell balanse. Pusten vi har er selve livet og det er det som gjør at vi er i live. Hadde vi ikke pustet så hadde vi ikke lenger hver her. Det er veldig få som er klar over hvor stor påvirkning og healende kraft pusten kan ha på din emosjonelle balanse og helse.

 

Puster du mye gjennom brystet så skaper dette mye spenninger i kroppen over tid. Små babyer puster naturlig gjennom magen og de puster dypt. Det fine med yoga er at det hjelper med å få balanse i pusten igjen, og å puste helt ned i magen.

 

Og gjennom blant annet Vinyasa yoga som er en dynamisk yoga, så bruker du både pust og kropp sammen. Det er dette som har hjulpet meg så enormt. Og gjennom terapeutisk yoga som mer statiske stillinger så kan du også virkelig få slappet av. I eboken jeg har laget så finner du en blanding av noen dynamiske øvelser og litt mer terapeutiske øvelser.

 

 


 

 

Hvorfor er yoga så effektivt for din mentale helse og sosial angst? Med gratis ebok: yoga-øvelser for alle

 

 


 

Hva er det som gjør at følelsen av angst og sosial angst kan påvirke deg så sterkt?

 

Kropp og hode henger samme med hverandre. Dette er det forsket på og det er bevist. Det du tenker på og fokuserer på vil også kunne ses i eller på kroppen.

 

Når du har et mønster i hjernen som går på å bekymre deg eller ha mye negative tanker, så overføres dette også til kroppen som økt hjerterytme og blodtrykk. Når du har angst og bekymringer både i tanker, kroppen og nervesystemet så kan det virke veldig hemmende på livet ditt.

 

Kanskje det er din erfaring gjennom livet å se på verden som et farlig sted, eller du har kanskje fått lite støtte, oppmuntring og hjelp gjennom livet, eller du har fått mye kritikk som liten. Dette kan resultere i angst og mye bekymringer. Som igjen da skaper en dårlig vane for hjernen å tenke negativt, som igjen får med seg både kroppen og nervesystemet i disse negative tankemønstrene og vanene.

 

Når da både hjerne, kropp og nervesystemet ditt handler i samsvar med hverandre så kan dette ha store effekt på din emosjonelle helse og velvære. Når du bekymrer deg mye og har angst så fokuserer du primært på ting i fremtiden. Du har problemer med å være her og nå.

 

Har du både angst og depresjon så kan dette få ulike reaksjoner i kroppen og hode. Og siden du ikke kan kontrollere noe som skjer i fremtiden, så kan din bekymring og angst ta helt over og lamme hele deg. Du blir ofte også over sensitiv i forhold til omgivelsene rundt deg. Noe som kan gjøre at bare små ting kan forverre både bekymringen og angsten din. Et eksempel på det kan bare være en liten forandring i ansiktsuttrykk eller kommentarer hos andre. Du blir mer sensitiv ovenfor omgivelsene dine, noe som igjen gjør deg mer sårbar og igjen kan skape enda mer angst og bekymring.

 

Angst setter seg også i kroppen og kan ses på kroppsbevegelsene hos noen. Ofte er kroppsbevegelsene raske og man har ofte ikke kontakt med kroppen.

 

 


 

 

 

Hvorfor er yoga så effektivt for din mentale helse og sosial angst? Med gratis ebok: yoga-øvelser for alle

 

 


 

Lær deg å sette grenser og hvorfor det er så viktig. Få mange fine tips her.

 


 

Hvordan ekte healing av dine følelser og kropp kan skje:

 

Etter min egen personlige erfaring og gjennom forsking og studier så ligger mye av healingen gjennom pusten. Og gjennom yoga så har det hjulpet meg ut av både angst og depresjon. Det fine med yoga er at denne treningen tar for seg både kropp og sinn samtidig. Den spesielle måten man puster på i yoga kan også være med å roe ned et urolig sinn, balansere deg og gi deg indre ro. Yoga er rett og slett sinn-kropp medisin og du helbreder deg selv gjennom pusten.

 

Yoga kan hjelpe med å heale angst, sosial angst, post traumatisk stress lidelse, depresjon eller andre mentale lidelser. Det skal også vise deg å være bra for spiseproblemer og mye mer.

 


 

Få mindre angst og mer glede ved hjelp av min innholdsrike gratis ebok. Ta min 7 dagers yoga utfordring for mindre angst, en bedre mental helse og mer glede her:

 

Hvorfor er yoga så effektivt for din mentale helse og sosial angst? Med gratis ebok: yoga-øvelser for alle

 


 

Hva er Vinyasa yoga og hvorfor er det så effektivt for angst og sosial angst (fra egen erfaring)?

 

Det som har hjulpet meg ut av angst og sosial angst er Vinyasa yoga som er en dynamisk form for yoga. Jeg har også trent litt terapeutisk yoga, som er enda mer rolig. I terapeutisk yoga så ligger du i stillingene i flere minutter. Det fine med Vinyasa yoga syns jeg er at det er ulike øvelser og sammensetninger hver gang. Det kan nesten være som en dans og den lar deg være kreativ.

 

Yoga har også stort fokus på pusten din. Vinyasa yoga linker både bevegelse og pust sammen. Dette gjør at spenninger i kroppen kan slippe og dermed også i sinnet. Og vi vet at sinn og kropp henger sammen med hverandre. Du lærer hvordan du skal holde en rolig og kontrollert pust, og i tillegg puste helt ned i magen.

 

Alt dette er med på å trene kroppen din til å reagere bedre på stress, roer nervesystemet og avbryter din dårlige vane med å bekymre deg. Yoga hjelper deg også med selv-kjærlighet, selvaksept og å være mer takknemlig. Yoga hjelper deg å ha fokus på de rette tingene og leve i nuet.

 

 


 

Sover du dårlig? Få tips til fine og avslappende yoga øvelser for å sove bedre, stresse ned og få mer indre ro her.

 


 

 

Håper virkelig dette kan være med å hjelpe fine, gode deg. Jeg vet ihvertfall fra min personlige erfaring at både yoga og meditasjon har hjulpet meg enormt når det gjelder mental helse. Yoga har blant annet hjulpet meg ut av angst, sosial angst, depresjon, mye stress, til å sette grenser, bli mer glad i meg selv, tiltrekke meg bedre mennesker, være mer takknemlig og så mye mer.

 

Er du helt nybegynner i yoga så anbefaler jeg deg virkelig å prøve ut dette om du sliter med sosial angst eller din mentale helse. Yoga har en fantastisk måte å balansere hele deg, som vi så fint har gått igjennom i innlegget over.

 

Har du prøvd yoga før? Har du slitt lenge med sosial angst eller din mentale helse? Hør gjerne fra deg. Kommenter gjerne under eller send meg en epost til nina(a)purejoybynina.no. Jeg ønsker veldig gjerne å høre fra deg og jeg ønsker veldig gjerne å hjelpe om det er noe du lurer på eller sliter med.

 

Ønsker deg alt godt fine, vakre deg.

Lys, glede og kjærlighet <3

 

Stor hjerteklem, Nina

 


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.