Få mindre angst i jula med dine forhold (familie,venner) og alt annet stress, få mer glede og kjærlighet


Last ned min unike glede og kjærlighets meditasjon i det innholdsrike gledes biblioteket under. Fantastisk å ligge å høre på. Den har forandret hele livet mitt. Hjelper deg å heale hjertet, kroppen og hode ditt, sånn at du kan få mer glede og takknemlighet i jula:

Få mindre angst i jula med dine forhold (familie,venner) og alt annet stress, få mer glede og kjærlighet


Få mindre angst i jula med dine forhold (familie,venner) og alt annet stress, få mer glede og kjærlighet


Er du en som stresser mye rundt jul, og som kanskje ikke alltid klarer å finne gleden rundt det? Eller du gruer deg til vanskelige eller slitsomme familie besøk, på grunn av dysfunksjonelle familier? Eller du har slitsomme og manipulerende xer, med felles barn? Eller har du mistet noen nær deg som gjør at jula minner deg om de, og får opp alle de vonde følelsene? Er du en sensitiv mamma som skal være “super mamma”, og alt skal være “perfekt”? Eller du sliter mye med stress, angst, depresjon og ensomhet? Er du høysensitiv og opplever at alt sammen kan bli for mye? Eller føler du at angsten stiger ved tanken på julebord, julefeiringer og julegavekjøp med masse mennesker og mas?

I dette innlegget vil jeg gjerne gi deg tips om hva som kan gjøre at familie besøk med dyskunfsjonelle familier kan bli bedre for deg. At du kan finne ro og glede rundt juletider. At det er mange måter å se ting på og kunne bruke det negative til noe positivt. Det å ikke ha å høye krav og forventninger til hvordan ting bør og skal være. Men ta ting med ro. Og ting trenger ikke å være “perfekt” hjemme.

Jeg har også laget en kjempe fin og unik glede og kjærlighets meditasjon. Denne meditasjonen er fantastisk beroligende, gir slipp på vonde følelser og gir deg mer glede i livet ditt. Denne meditasjonen har forandret hele livet mitt. Den fokuserer ikke bare på pusten, men også på å heale hjertet ditt som er i sorg om du har vært i feil forhold. Og også legge merke til hvordan det står til i kroppen din, for å heale de enkelte delene av deg. I tillegg super for en angst-fri og avslappet mamma.

Jeg ønsker deg virkelig en fantastisk jul. Og det kan være bra selv med alt beskrevet over. Det gjelder bare å jobbe med det vonde, for å kunne slippe inn alt det som er bra. Lære deg å sette grenser og si hva du egentlig mener. Jeg gir deg mange fine tips under, håper det kan hjelpe deg.

Lys, glede og kjærlighet til fine, vakre deg.

God jul og, og god lesing


Stress og angst i jula med dysfunksjonell og manipulerende familie, parforhold og/ eller venner:

Har du kanskje en vanskelig familie? Eller har du på følelsen at du er i et ikke sunt forhold? Eller har du venner rundt deg som sliter deg ut? Det kan være tungt å være rundt de, spesielt om de har en manipulerende måte å være på. Slike personer kan være veldig vanskelige og tunge å være rundt spesielt om du er en sensitiv sjel.

Om du da itillegg ikke setter grenser og sier hva som er greit og ikke greit, så blir dette ikke så hyggelig for deg. Derfor er det så utrolig viktig å ha fokus på nettopp dette.

Selv om du kanskje tenker at du har satt noen grenser, så er jo det helt supert. Men om du ikke har kommunisert de på en tydelig, bestemt og kjærlig måte, så kan det være at de ikke har fått de med seg. Og det er viktig å si hva du mener når du mener det. Og rett og slett stå opp for deg selv. På den måten så kan de ikke lenger tråkke over dine grenser, som igjen gjør at du føler deg så mye bedre.

Hva kan hjelpe:

– Sette grenser, les enda om om det å sette grenser her.

– Kommuniser dine grenser og si hva du mener på en bestemt men kjærlig måte

– Ikke ta del i “kranglingen”, eller samtaler med “dårlig stemning”. Prøv heller å styr unna, om det er noen som blir satt i et dårlig lys for eksempel. Prøv da heller å ha fokus på noe positivt. Eller prøv på en måte å ikke gi det energi og ta det i det.

– Ha en positiv indre dialog, og si fine ting til deg selv

– Ha lite forventninger og vær forberedt

– Tren yoga og meditasjon for å roe kropp, tanker og uroligheten. Også flott for å øve deg på å sette grenser, si hva du mener, og tillegg få ut traumer og sorg i kroppen. Få tilgang til min unike glede og kjærlighets meditasjon, som har forandret hele livet mitt. Få mindre angst, depresjon og stress i jula. Du kan finne den her, det gratis gledes biblioteket sammen med masse andre godsaker som en gave til deg selv i jula.

– Snakk med noen som du stoler på som kan hjelpe deg mer, og guide deg rundt dette. Og også for å kunne heale forhold, traumer og sorg som måtte ligge der.

– Bestem deg for hvor mye kontakt du ønsker å ha. Gjør de livet ditt bedre eller ikke? Viktig med selv-kjærlighet


Trenger du noen å prate med? Jeg tilbyr også coaching timer. Trykk her for å vite mer.


Få mindre angst i jula med dine forhold (familie,venner) og alt annet stress, få mer glede og kjærlighet


Les også innlegget om å sette grenser og viktigheten av det for deg selv, men også de rundt deg.


Stress og angst i jula pga mye angst, depresjon, ensomhet:

Om du sliter med angst og spesielt sosial angst, så kan tanken på alt styret rundt jul være skremmende. Kanskje du gruer deg til store folkemengder for å kjøpe julegaver? Og igjen familie besøk der kommunikasjon ikke er helt på topp, og du føler deg ikke hørt eller sett? Eller du føler deg ensom, og har ikke så mye familie eller venner?

Det som da kan hjelpe er rett og slett å begynne å jobbe med angsten din, og utfordre det du er redd for. Og ta et lite skritt av gangen. Alternativt så kan du også handle julegaver på nettet. Og bare gjøre noen julegave kjøp ute, rett og slett for å utfordre deg selv og angsten. For vi vil jo ikke at angsten skal styre livet ditt. Dette deler jeg da også fra egen erfaring, da jeg selv har slitt med mye sosial angst men har klart å komme meg ut av det.

Hva kan hjelpe:

– Utfordre angsten din i jula ved å handle litt ute for å trene deg selv. Og dra på det julebordet eller julesamlingen for å utfordre deg selv, og angsten. På den måten så tar du kontroll over angsten, og ikke den deg. Dette deler jeg fra egen erfaring, dette har hjulpet for meg.

– Handle også julegaver på nettet

– Få noen å prate med når det gjelder angsten og depresjonen. Få noen til å hjelpe deg med de tunge følelsene og kunne klare å se glede, og lys igjen. Få klarhet i ting, slippe på vonde følelser, føle trygghet og få mer glede i livet ditt igjen.

– “The secret to living is giving”. Hva med å gi noe til en som betyr noe for deg, eller bare til en uteligger som du ser sliter? Dette er små ting som gleder de, men også deg. Det kan lette på depresjonen og angsten. Det kan rett og slett være med på å skifte fokus vekk fra deg, og på noen andre. Det kan også gi deg masse glede tilbake. Du kan også melde deg frivillig for å hjelpe til, det kan gi mye mening ikke bare til de men også til deg selv. Tips til steder du kan ta kontakt er for eksempel Frelsesarmeen, menigheten, Kirkens Bymisjon eller sykehjem/gamlehjem der du bor.

– Da del i felles samlinger for å utfordre deg selv, og for å ha mer folk rundt deg for eksempel på julaften. Kirkens bymisjon åpner sine dører i jula, og de har mange felles aktiviteter på julaften, åpne aktiviteter og åpne kafeer. Du kan lese mer om det her.


Få tips til deilige og sukkerfrie pepperkaker du kan bake til jul her.


Stress og angst i jula fordi du er en høysensitiv sjel:

Kanskje du er en høysensitiv sjel og blir rett og slett fort overstimulert av ting rundt deg. Spesielt om det er mye mennesker, folkemengder, stress, uro, mye lyder, feil mennesker rundt deg som tar mye energi osv. Om du blir overstimulert som en sensitiv og høysensitiv sjel så kan dette føles veldig overveldende.

Om du itillegg sliter med angst og/ eller depresjon så kan det være veldig slitsomt og utmattende. Det kan gjøre at du føle deg konstant sliten. Og om du som en sensitiv person er dårlig på å sette grenser, ikke helt klarer å kommunisere hva du føler og mener, har ikke helt kontakt med egne følelser og mer så kan dette skape mer stress, angst, uro og utrygghet hos deg.

Det handler om å være autentisk. Det handler om å være deg selv 100 %, og det er bra nok. Du er bra nok, uten at alt skal være “perfekt”.

Om du itillegg sliter med en dysfunksjonell familie, så kan dette ta mye på. Du er en naturlig giver og en dyskunsjonell familie er som oftest noen som tar mye, og de kjører lett over dine grenser. Men derfor så er det viktig å jobbe med dette her. Eller om du har vært i manipulerende forhold med felles barn, og dere må forholde dere mer til hverandre i jula. Så kan det blir slitsomt for en høysensitiv, om du ikke har klare grenser, er en “people pleaser” og ikke helt klarer å kommunisere hva du egentlig føler og mener.

Og om du er en sensitiv sjel så kan det også være at du er en perfeksjonist, du liker at ting skal være “perfekt”. Men hva er egentlig “perfekt”? Er egentlig noe som er vakkert og bra helt “perfekt”? Absolutt ikke, syns ihvertfall jeg. Bare se på naturen. Ingenting er perfekt der, men wow så vakker den er. Det handler ikke om at alt skal være perfekt. Det at huset skal være perfekt, alt er perfekt rent, handle de perfekte og dyre gavene, ha perfekte klær osv. Det handler om å være autentisk. Det handler om å være deg selv 100 %, og det er bra nok. Du er bra nok, uten at alt skal være “perfekt”. Det handler om å gi fordi du vil, og ikke fordi du må. Det handler mer om være deg selv, enn å skulle prøve å passe inn og virke “perfekt”. Dette gjelder også for deg som en sensitiv mamma. Du må fylle på din egen kopp, for å kunne gi enda mer til de du bryr deg om.

Hva kan hjelpe:

– Jobb med å sette grenser

– Jobb med din selvfølelse og selv-kjærlighet

– Jobb med å si hva du mener og kommunikasjon i dine forhold

– Lær ha få tid for deg selv og alene tid for å klarne tanker

– Tren yoga og meditasjon for å finne indre ro, klarhet og kunne sette mer grenser

– Ting trenger ikke å være “perfekt” og du trenger ikke å være super mamma, du er like bra for det. Vær autentisk og deg selv. Forenkle ting

– Gjør morsomme juleaktiviteter med barna

– Du kan også lage sukkerfrie og sunne julekaker og julegodteri. Mye usunn mat, kaker og sukker påvirker også din mentale helse og hvordan du føler deg. Få tips til deilige sukkerfrie pepperkaker her.

– Vær ute i naturen for å finne ro, gode og den gode energien.

– Stress mindre og jobb med at alt trenger ikke være “perfekt”. Du er bra nok og det du gjør er bra nok, som en sensitiv mamma.


Da ønsker jeg deg en herlig jul og vær så snill å ta vare på deg selv, sett grenser og øv deg på å si hva du mener. Pust med magen. Det kommer til å gå bra. Del gjerne dine erfaring om hva som hjelper deg i jula med både stress, angst, dysfunksjonelle familie, xer, venner og forhold? Hvordan kan du ta mer vare på deg selv i jula også? Og om det er flere du vet som sliter, så vær så snill å del dette videre. Kanskje flere kan få hjelpe og føle seg mindre ensomme og alene i jula. Og itillegg få forståelse, bli sett og bli møtte med respekt, kjærlighet og glede.

Lys, glede og kjærlighet til fine, vakre deg <3

Stor hjerteklem, Nina



Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.