Kognitiv dissonans i kjærlighet fra narsissistisk misbruk


 

 


 


Hvordan løse kognitiv dissonans i kjærlighet fra narsissistisk misbruk? Hva er kognitiv dissonans? 

 

Om du er i et forhold med en person men du er ikke helt sikker på om de er en narsissists eller om de manipulerer deg, så et dette innlegget veldig nyttige for deg. Eller om du sitter som et spørsmålstegn etter et forhold og har spørsmål som: Var han en manipulerende person? Eller var det jeg som var for vanskelig? Hva skjedde egentlig?

 

Det kan også hende du lurer nå på, hva er det egentlig som skjer i forholdet ditt nå? Er den du er sammen med en sunn person eller en usunn person. Kanskje du står å vipper, for du er rett og slett forvirret. Da vil jeg gjerne hjelpe deg med dette innlegget.

 

Er det noen du tror dette kan hjelpe, så vær så snill å dele det. God lesing fine deg <3 Her får du svar på hva kognitiv dissonans er.

 


Hva betyr kognitiv dissonans?

 

Det betyr at det er to ting du tror på. Det er noe du tror om en person eller en situasjon, basert på din fortid med denne personen eller situasjonen. Så ut fra hva som har skjedd i fortiden så formet du dette synet, meningen om denne personen eller situasjonen. 

 

Nå det du ser som er realiteten av situasjonen, realiteten av denne personen det er motstridene med hva du har sett før. Så det du ser nå er motstridenene i forhold til det du så i fortiden, eller i starten av forholdet. Så da har du kognitive dissonans. 

 

Så da har du en frakobling i forhold til det du så før og det du faktisk ser nå. De to stemmer ikke overens med hverandre. De motstrider hverandre. 

 

Dette er psykologisk stress som skjer inni oss. Dette er virkelig mental ubehag. Det er fordi du har disse to motstridene ideen om hva som faktisk skjer. Og de stemmer ikke overens med hverandre. Og du sliter med å tro hva som faktisk er virkelig og sant. 

 

Er realiteten sann sånn den er nå, eller er det du så i fortiden virkelig. Når du har denne frakoblingen så forårsaker dette kognitive dissonans. At du ikke klarer å se klart, eller faktisk vet sannheten med en person eller situasjon. For du klarer ikke helt å se hvem av de to sannhetene som er riktige. 

 


>>> >>> Hvordan håndtere passiv aggresjon.


Når kan kognitive dissonans skje?

 

Kognitive dissonans kan skje i mange forskellige situasjoner, og ikke bare i forhold til en narsissist. Men det er det jeg ønsker å forklare her. Kognitive dissonans og narsissistisk misbruk. 

 

Grunnen til at dette er så viktig er fordi når du kommer ut av dette forholdet, eller prøver å ende dette forholdet så sliter mange mennesker med å akseptere faktisk hvem denne personen er. De sliter med det av mange grunner. Det kan være pga projection, at de er usikre på seg selv eller mangler kunnskap om dette. 

 

Men den største grunnen er den mentale og psykiske misbruken du har fått fra denne personen, og denne misbruken formet dette synet du har av denne personen. Og det skaper en forvirring om hvem de er i forholdet til den personen du så i fortiden, i forhold til den personen du ser nå. Dette skaper mye forvirring i din hjerne. 

 


 


 

De ulike stegene i narsissistisk misbruk:

 

Narsissistisk og psykisk misbruk starter alltid med at de gromer deg, som betyr at de forbereder deg til misbruk senere. At de er alt du ønsker de skal være. Sier de rette tingene og er den perfekte personen du har sett etter. De virker kanskje også som din sjelevenn. De prøver da å skape din tillitt for at du skal åpne deg opp for de.

 

Du forteller dine sårbarheter, usikkerheter og hva som har såret deg i fortiden. Dere har de gøy og han eller hun behandler deg så bra. Men alt dette er bare skuespill, så de kan lure deg inn i sitt nett. De lager denne falske karakteren, sånn at du kan forelske deg i de. Og at du stoler på de.

 

Senere så vil de bruke all denne informasjonen mot deg, for å kunne misbruke deg mentalt og psykisk. Derfor er det så viktig å vite om dette, og det er viktig å vite om de ulike stadiene som er i narsissistisk misbruk. 

 

De gjør det også for å få narsissistisk forsyninger, for å få valideringer, at alle skal tro at de er så fantastiske. Og de vil at du skal speile tilbake til de hva de tror om seg selv, at de er fantastiske personer og bedre enn alle andre. Og de vil ikke ta ansvar for noe eller ta sin del av noe. Det er alltid alle andre sine feil. De vil ikke være ansvarlig for sin del i forholdet. Dette er ikke en toveis gate, men en enveis gate. Det er deres gate.

 


 

Lær å elske deg selv:

 

Hvis du ikke har lært hvordan du skal elske deg selv. Og hvis du ikke har lært hvordan du skal ha standarder i forhold, og hvis du ikke har lært at du fortjener en sunn partner. Og at du vet hva du vil ha i et forhold. Og holder standarder til folk om dette. Om de ikke følger det, så er det greit men da er ikke de en god match med deg. 

 

Hvis du ikke er en person som sitter i narsissistisk misbruk eller tillater det, så vil du heller ikke være noe bra narsissistisk forsyning for denne personen. Og forholdet vil ikke vare veldig lenge.

 

Hvis du er en bra narsissistisk forsyning så er all groomingen,  love bombingen og den misbrukende sirkelen vil bare fortsette og fortsette i alle år med denne personen.

 


 


Sammenhengen mellom groming fasen og den kognitive fasen:  

 

Hvis du blir gromet og du gir narsissisten alt de trenger, da er du en fantastisk narsissistisk forsyning for de. Og sirkelen kommer til å forsette og fortsette. Du kommer ikke til å sette noen spanderer, du står ikke opp for deg selv, du vil aldri ha mer, du vil aldri ha ha en dyp kontakt med denne personen for du vet at de ikke er i stand til det. 

 

Men hvis du ikke er den personen. Og i groming fasen så forelsker du deg. Og du stoler på denne personen. Også kommer plutselig masken av eller du kan merke etter en stund at noe ikke stemmer. Og du begynner å se det. Og du begynner å lure litt. For du ser at personen ikke lenger er den person de var helt i starten. Eller det kan også ta litt tid før du ser det. Du fortalte meg at du var den og den personen, men nå passer ikke dine handlinger lenger med den du fortalte du var i førsten.

 

Så den kognitive dissonansen er den kampen mellom hva som er virkelig. Det står mellom hvordan du så personen i starten og hvordan du ser personen nå. Hva er sannheten? Og er jeg i en misbrukene sirkel med en person? For dette vil bare gå om og om igjen. Hvis du opplever denne kognitive dissonansen, så kan du noen ganger sitte fast i dette i en veldig lang tid. Fordi denne sirklene av misbruk honey Moon, abuse, love bombing og rundt og rundt. Og du sitter kanskje fast i det hamster hjulet.

 

Men noen vil oppleve kognitiv dissonans og det vil være greia som gjør at de merker at noe ikke er riktig her, at det er noe som ikke stemmer. Det kan være det som vekker de. Og de får det ikke til å stemme. At den personen de var i førsten, er ingenting som den personen de er nå. Så at de klarer å oppdage dette kanskje fort, gjør at de klarer å se veldig klart hvem denne personen faktisk er.

 


Hvis du setter spørsmåls tegn til misbrukeren:

 

Hvis du begynner å merke at noe ikke stemmer. Og du prater med den som misbruker deg. At du ikke liker den måten de behandler deg på. Eller at du sier at den personen du var i førsten stemmer ikke overens med den personen du viser meg nå.

 

Så vil de merke at du begynner å sette standarder og setter grenser for hva som er akseptabelt og hva som ikke er det. Og de vil merke dette. Og da vil du kunne oppleve mer manipulering, gasligting, the silent treatment og alle teknikkene de bruker. Og målet her er at de skal få det til å virke som at du er problemet. For de kan ikke godta eller si at de er problemet. De klarer ikke å ta ansvar for det. 

 

Og siden du nå setter opp en speil til de om hvem de egentlig er, så klarer ikke de å akspetere det. De vil gjøre det som at det virker som at du er den “slemme” i denne situasjonen. 

 

Det som da skjer for et offer, som er manipulert av denne narsissistiske personen så vil du rettferdiggjøre misbrukerens handlinger. Eller du rettferdiggjør deres oppførsel, hva de gjør og hva de gjorde. Og du overbeviser deg selv om at du overreagere, at du er for sensitiv, jeg er faktisk problemet her osv. Da har denne personene klart å manipulere deg til å få deg til å føle at det virkelige problemet faktisk er deg. For eksempel at du er vanskelig, at du ikke er så aksepterende, at du ikke er så medfølende som jeg trenger at du skal være osv. Men dette er da faktisk misbruk som skjer.

 

Og slik kan et offer bli sittende veldig fast i slike forhold. Når misbrukeren klarer å la deg føle det som at alt er din feil, og at du er problemet. Og misbrukeren klarer å få deg til å føle at det du faktisk føler inni deg, er feil. 

 


>>> >>> Svar og ikke reager med en narsissist.


 

Hvordan blir fri fra kognitive dissonans:

 

Så hvordan kan du bli fri fra disse to motstridene ideelle eller det vi tror på i hjernen vår? 

 

1. Du kan ikke rettferdiggjøre andres oppførsel.

Misbruk er misbruk. Så hvis du føler som at du blir misbrukt, så er sjangsene for at du blir misbrukt. 

 

Du må vite hva dine standarder er og hvordan misbruk ser ut, for at du kan gjenkjenne dette. Og ikke bli sittende fast i den kognitiv dissonansen. Og hvis du kommer fra et sted av gjensidig avhengig (codependent) så er det lett å bli dratt med inn i den kognitive dissonansen. For da vil du tiltalte deg i bli gaslåightet (les mer om gaslighting her) og bli brukt manipulerings teknikker på. Fordi du søker hele tiden bekreftelser utenfor deg selv. 

 

2. Handlinger sier mer enn ord.

Så noen kan late som at de er den og den personen. Men stemmer handlingene deres med hvem de faktisk sier at de er? 

 

En person kan være en bestemt person i starten av forholdet, også kan de forandre deg. Dette kalles også idealisering fasen om det gjelder en narsissist, sosiopat eller psykopat. Det kan være at dere vokser fra hverandre, får midtlivs krise eller at den du er sammen med rett og slett bare er en giftig person. Og du har ikke sett det før kanskje etter 1 år fordi du har har vært fanget i den kognitive dissonansen. 

 

3. Ønsker at de var en annen person.

Kanskje fordi vi er usikre selv. Eller at du har funnet ut at du er sammen med en giftig person, men du er redd for å være alene. Eller fordi vi er i en viss alder og må skynde oss for å gifte oss. Eller at vi har vært alene i en veldig lang periode, som gjør at vi aksepterer oppførsel som vi ellers ikke hadde tolerert. 

 

4. Praktisere å respondere i stede for å reagere.

 

Hvis det er en narsissist du har med å gjøre så er de ekstremt manipulerende. Og det kan være overveldende noen ganger å ha en samtale med denne personen. 

 

Det å lytte til din intuisjon her om oppførslene til en annen er misbrukende eller uakseptabel, er så utrolig viktig. Lytt alltid innover for du vet egentlig alltid svaret. Og uttrykk det på en sunn og ordentlig måte. 

 

5. Jeg bare vet inni meg at denne personen er bare ikke riktig for meg.

 

Selv om de klarte å spille denne perfekte personen i førsten, og du trodde du hadde funnet din drømmeprins eller sjelevenn. Men så viser det seg at denne personen stemmer ikke ved virkeligheten etter at det har gått en stund. Du klarer å se klart, fordi den kognitive dissonansen har sluppet. 

 

Du ser hvilke karakter som er den virkelige, og du kanskje ser at de er narsissistiske eller er misbrukende mot deg. Og viser deg lite eller ingen respekt. 

 

Det å forlate et forhold er aldri lett. Men enten så kan du gå igjennom den frykten som er der, ved å gå fra denne personen om de misbruker deg. Fordi du ser og du ønsker å ha et fantastisk og sunt forhold med noen, og ikke slik du har det i dag. Et forhold der det er likt med respekt, forståelse mot hverandre og lett kommunikasjon.

 

Ved å være i et forhold som ikke forfaller deg eller som gjør deg lykkelig, eller der det er gjensidig respekt så blokkerer du din egen lykke. Så derfor er det veldig viktig å tenke igjennom dette.

 


Så håper dette innlegget var til hjelp for deg. Hva er dine erfaringer med kognitive dissonans og forhold? Har du vært igjennom dette selv? Eller er du usikker i et forhold nå, om hva som faktisk er sannheten om de og hvem de faktisk er?

 

Vil veldig gjerne høre fra deg. Kommenter under dine tanker om dette.

 

Sender deg mange gode tanker og god energi.

 

Lys, glede og kjærlighet til fine deg.

Stor gledesklem, Nina <3 

 



Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.