5 måter å håndtere giftige mennesker


 

 


5 måter å håndtere manipulerende mennesker

 


Så hvordan håndtere giftige personer? Har du flere av de rundt deg? Kanskje på jobben, i familien, blant venner eller den du er sammen med? Da er det viktig å beskytte deg selv. Og her skal jeg gi deg tips til hvordan håndtere slike mennesker.  

 

Så her vil jeg gjerne gi deg tips til hvordan du kan rett og slett ikke gå inn i deres drama, og ikke føle deg så utslitt og forvirret etterpå. Og jeg vil lære deg litt mentale yoga teknikker, sånn at du ikke går inn i deres drama. Men kan faktisk bruke mentale yoga teknikker, og bare bruke de er teknikkene og setningene og få de her dårlige energiene unna deg.

 

Sånn at du ikke bli involvert i angripe mot deg, du går ikke inn i å forsvare deg. Og da vil du ikke føle deg så forferdelig etterpå. Fordi du klarer på en måte å bevege all den her dårlige energien vekk fra deg. 

 

God lesing, fine deg <3

 


5 mentale yoga-teknikker for å beskytte deg selv mot giftige mennesker:

 

1. Å puste:

Ta noen dype åndedrag, og en fin ting å gjøre er å alltid ta 3 dype pust før du svarer noen. Når du starter å fokusere på pusten, så gjør det at du er til stede i øyeblikket. Da blir du helt til stede, og du praktiserer mindfullness. 

 

Du begynner da å legge merke til nye ting. Du begynner kanskje å legge merke til at hjertet ditt slår veldig fort, kanskje du er svett i henda. Og kanskje du også legger merke til hvordan den her personen klarer å trigge deg emosjonelt. 

 

Som for eksempel at de alltid klarer å trykke på den skam knappen, at du føler en følelse av skam. Eller at du føler deg ikke verdig. Og du legger merke til at det er triggeren hver gang. 

 

Det er også veldig viktig å ikke reagere emosjonelt foran manipulerende mennesker, de elsker det. Både negative og positive. Men det er viktig etterpå når du er hjemme eller på et sted der du føler deg trygg. At du får ut disse følelsene. Ellers vil disse følelsene spise de opp. Og det er også det narsissisten ønsker du skal gjøre. Derfor viktig å få ut følelser etter møte med manipulerende mennesker. Om det er sinne, sorg, tristhet. Bare få det ut, og gjerne også skriv dine følelser ut i en dagbok. 

 


Få mer energi ved å unngå manipulerende mennesker.


 

2. Sett en ny grense:

Sett en ny grense. Det kan være noe enkelt som å bare si “nei”. Kanskje det er på jobben, og de vil alltid at du skal ta det ekstra arbeidet. Og før har du alltid sagt “ja”. Men du svarer i stede “jeg beklager men jeg har utrolig mye å gjøre akkurat nå, og jeg klarer rett og slett ikke å rekke dette i tillegg. Vi må deligere det til noen andre.”

 

Så poenget er at du startet med å si “nei” på en eller annen måte. Og det kan også være i intime forhold. Som for eksempel ” nei jeg kommer ikke til å se den serien med deg, jeg skal gå å gjøre det her for meg selv”. Du setter en grense, du sier nei og du står på den grensen. Du slipper ikke opp på den grensen, selv hvor mye de prøver å presse deg til det. Og det er veldig viktig. 

 

Det er veldig viktig at du står på dine grenser, eller så vil ikke personen tro at du er virkelig seriøs med denne grensen. 

 

3. Er å observere:

Det betyr å se på det som at du er en film. Når du har separert deg selv fra situasjonen, så klarer du å se på dette som en film. 

 

Så når du klarer å se på situasjonen som en film, så er det lettere å ikke gå personlig inn i situasjonen. Og ta deg personlig nær av dette. Og du blir ikke da fanget i dramaet. For når du blir fanget i dramaet så vil du ønske å reagere emosjonelt med en gang til hva de gjør, og det er sånn de vinner.

 

De klarer å fange deg når de klarer å få deg til å reagere emosjonelt. Så ikke vis følelser som å bli sint, opprørt eller oppføre deg veldig glad og positiv. For på alle emosjonelle reaksjoner så vil de bare gå dypere inn i dette, og få deg til å føle deg elendig etterpå. Og da på en elle annen måte klare å manipulere deg. 

 

Så når du observerer ting så blir du ikke så emosjonelt dratt inn i situasjonen, for du tar deg ikke så nær av det. Du kan da se ting som skjer fra et annet perspektiv. Og det gir deg et mer svar, som kommer litt senere. Du reagerer ikke med en gang. Og det gir deg også mye mer kraft i hvordan du svarer denne personen. 

 

4. Våker over din intensjon som at det handler om ditt eget liv:

For det gjør det også sannsynlig. Der du fokuserer din oppmerksomhet, er også ser du fokuserer all din kraft av din hjerne. Og det er det største redskapet som narsissisten, sosiopaten, psykopaten eller borderline personligheter vil bruke mot deg. 

 

De vil styre din oppmerksomhet til noe. De vil at du skal fokusere på noe spesielt, og få en spesiell emosjonell reaksjon fra deg. Og på den måte så kan de kontrollere din oppførsel. 

 

Men om du kan kontrollere din intensjon og fokus, og du legger merke til at de skal dra deg ned en vei så er du ikke med på det. Og du fortsetter å ha din oppmerksomhet på hva du ønsker. Du avbryter og sletter alt det negative de prøver å få deg til å fokusere på. 

 

De vil for eksempel invitere deg til å tvile på deg selv. Kanskje du forteller dem om et håp eller en drøm du har om fremtiden, og de sier noe som du vet at det er vanskelig eller noe annet som drar deg ned. Og det er et frø av tvil de prøver å så i deg. Men du svarer bare, ja ok jeg har ikke tenkt på det men jeg er ikke interessert. Eller kanskje de skal plante en frykt i deg. Som at du kanskje ikke klarer å gjøre det, eller at alt kommer til å rase sammen. Og de prøver å prate deg ut av det. Men du sier bare, nei takk. Og du fokuserer på det positive, dine styrker osv. 

 

Kanskje de også prøver å få deg til å handle utenfor din integritet. De elsker å gjøre dette. Så kan de manipulere deg med skylden rundt det. Og når du legger merke til det, så kan du se at det er en felle. 

 

For det gjør det nok antagelig også. Der du fokuserer er også der du fokuserer all din kraft av din hjerne. Og det er den største redskapen som narsissisten, psykopaten, sosiopaten og de med borderline personlighet benytter seg av. De vil rette din oppmerksomhet til noe, og de vil at du skal fokusere på noe. Og da noe negativt. Som gjør at du ikke føler deg verdig, bra nok eller at det er noe galt med deg. De vil skape en spesiell emosjonell respons ved å kontrollere din oppførsel. 

 

Du kontrollere ditt fokus. Og du merker at de prøver å trekke deg ned og i en spesiell retning. Men du blir ikke med på det. Du avbryter og sletter det de prøver på og går tilbake til det du faktisk vil ha fokus på.

 

De vill for eksempel invitere deg til å tvile på deg selv. Kanskje du forteller de opp et håp eller drøm som du har for fremtiden, også sier de men du vet at det er vanskelig eller noe negativt for å trekke deg ned. Og de prøver da å plante et frø av tvil hos deg. Da kan du sende det tilbake til de, og si at det har jeg allerede tenkt på men jeg er ikke interessert. Eller at de prøver å få en følelse av frykt i deg. Som for eksempel: du burde være veldig redd pga det eller det. Eller kanskje du ikke klarer å gjøre det, eller at alt faller sammen. Og de prøver å snakke deg ut av det. Og du sier bare “nei, takk”. Og du fokuserer da dine intensjoner på det positive, på dine styrker, på hvordan du har klart å få til noe lignende før og at du kan klare det igjen. 

 

Kanskje de til og med prøver å få deg til å handle utenfor din egen integritet. Og de elsker dette. Så kan de manipulere skylden som kommer rundt det. Så når du virkelig følger med, så kan du se at det er en felle for deg. Og du føler at det er ikke i integritet med din integritet, så derfor så velger du å si nei til det. Så derfor velger du din integritet først.

 


Kjennetegn på en narsissistisk mor.


 

5. Å bruke ord:

Dette blir frukt for å avlede oppmerksomheten eller sende tilbake det som blir sendt av en mer skjult narsissist. Akkurat som når du trener yoga. Der du ikke absorberer det eller slår tilbake, men bare sender det videre og tilbake til den personen det hører hjemme hos. Du sender da tilbake ansvaret til den rette eieren. 

 

Her er noen setninger for å håndtere en giftig person:

Hvis du for eksempel setter en grenser, og de sier: Du er egoistisk som setter den grenser.

Så kan du svare:

– Det er interessant…

– Det er interessant, jeg lurer på hvorfor du tenker det. 

– Det er interessant, jeg lurer på hvorfor du sier det. 

 

Hvis noen blir sint, og kalle deg masse stygge navn. I stede for å bli sint, så svar heller:

– Det er mulig…

– Kan være…

 

På den måten så sender du det bare tilbake til de, og du engasjerer deg ikke i samtalen. På den måten så lar du de ikke manipulere deg til å gjøre noe annet. 

 

Hvis du er i en diskusjon og dere er veldig uenige om noe,  så kan du svare noe som dette:

– Jeg ser at du føler veldig sterkt om dette, og vi ser ting på forskellig måte. Du har rett til din mening, og jeg har rett til min mening. Så vi må bli enige om å være uenige. 

 

Og når du ikke blir med i samtalene og blir dratt inn i dramaet deres, så kan du se at de bare går sin vei. Når du ikke prøver å overtale de om din måte eller går med på hva de sier. Så bare sender du det litt tilbake til de igjen, og uten å engasjere deg i samtalen. 

 

De elsker også å spille offeret. Og de elsker å slite deg ut ved å bare klage og klage. Og du gir de masse hjelpe og prøve å komme med tips, men de hører egentlig ikke etter og de vil egentlig ikke ha tips. Og hver gang du sløser bort din tid med å gi bort råd, så tar de det aldri imot. For de vil egentlig bare klage og syte. Og at de ikke klarer noe som helst. Da kan du si noe som:

– Jeg ser hvor ute av deg du er av det, hva tror du at du skal gjøre med det?

 

På den måten så sender du alt ansvaret tilbake til de. 

 

Hvis de kommer med masse stygge kommentarer til deg, og det for eksempel er på jobben så kan du si noe som:

– Jeg håper du føler deg bedre. (Og bare gå din vei.) 

 

Hvis de kommer med stygge kommentarer til deg hjemme og det er din samboer, kjæreste osv. Så kan du si:

– Jeg håper du føler deg bedre, jeg er på rommet mitt. Og når du har roet deg ned så kan vi prate. 

 

Eller hvis du møter tilfeldige personer ute, som du ikke skjenner. Og de er bare frekke mot deg, og du har ikke gjort de noen ting. Men de bare retter all sitt sinne mot deg. Da kan du si noe som dette:

– Generelt når folk er frekke så føler de på en måte maktesløse og mangel på kontroll over noe i livet sitt, og jeg lurte på hvorfor du kanskje føler det på den måten?

Også la de fortelle deg det. Kanskje de ikke mente å være sånn mot deg, men at det skjedde noe veldig fælt den dagen. Og kanskje de begynner å gråte, og blir lei seg. Og kanskje sier unnskyld. Da har du skapt en dypere kontakt med et menneske. Eller så kan det hende at de er bare giftige, og de liker ikke det du sier. Og du går bare din vei, fordi de vet at du har rett. 

 


Så håper dette var mange fine tips til deg for å kunne håndtere manipulerende mennesker, energi-tyver, narsissister, sosiopater, psykopater og borderline personligheter. Kanskje du sliter med det på jobben? Eller har oppdaget at du kanskje er i et slikt forhold? Eller kanskje du en venn? Eller familiemedlem?

 

Uansett så er dette fundamentale ting å tenke på. Hva er dine erfaringer rundt dette? Har du testet ut noen av tipsene over? Så kost om du deler. 

 

Last også ned min gratis unike gledes meditasjon, som forandret hele livet mitt. Og som flere hundre andre har lastet ned og fått hjelp fra. Den er utrolig emosjonelt healende. Og flott om du akkurat starter din healing reise, eller om du også har healet en stund. Du kan få denne unike gledes meditasjonen, helt GRATIS her.

 

Bli også med i månedlig live gruppe coaching, der du kan spørre om alt du lurer på rundt narsissistisk og psykisk misbruk. Et fantastisk sted å få hjelp, heale og ta vare på deg selv. Her kan du heale sammen med andre på lignende reise, og som forstår hva du går igjennom. Du kan også spørre meg om alt du lurer på. Og du kan jobbe med din selvtillit, indre kritiker og din sensitivitet. Ingen bindingstid. Du kan lese mer her, og bli medlem.

 

Husk at du er bra nok akkurat som du er.

Lys, glede og kjærlighet fra mitt hjerte til ditt hjerte <3

Stor gledesklem,

Nina Lundgård 

 


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.