Hva Er Indre Barn Arbeid?


 

 

Hva er egentlig det indre barnet, og hvordan kan du jobbe med det? Når jeg prater om indre barn arbeid her, så tenker jeg i forbindelse med trauma arbeid. Om du har opplevd noe spesiell trauma, og trenger å jobbe med ditt indre barn. For å heale og for å slippe på sorg og smerte.

Da må vi gå tilbake til den tiden traumaen skjedde, for å kunne heale det. Og dermed ikke lenger handle ut fra traumaen i nåtiden.

På den måten så kan vi også jobbe igjennom flashbacks og dissosiering. God lesing fine deg.

 


Hvorfor bruke indre barn arbeid?

Vi har nok alle opplevd noe form for trauma som små barn. Og ved å jobbe med ditt indre barn, så vil vi gjerne at du skal få kontakt med ditt barn. Når du vil var liten, ditt yngre selv. Og da få kontakt den den sårbare og antagelig sårede delen av deg selv.

Fordi det er ut fra dette alle vår usunne handliner eller at vi ødelegger for oss selv, kommer fra. Så på en måte så kommer vi gjennom alt det andre, og kommer rett til roten av problemet med en gang. Som da betyr hva som er den virkelige grunnen til at dette skjer.

Kanskje det er ting som trigger deg og som gjør deg emosjonelt utenfor, og dette kan være situasjoner som ikke trigger andre i det hele tatt. Men hvorfor trigger det deg? Hva er det som virkelig forårsaker det?

Og det kan være at vi må komme ut av barnet i oss selv.

 

 


Hvordan kan vi gjøre indre barn arbeid?

En ting du kan gjøre er å skrive et brev til ditt yngre selv, som en slags brevvenn til ditt indre barn. Og målet er ikke å starte å oppføre oss som et barn, men å få tilbake uskylden, morsomheten, forståelsen og kanskje også gleden som vi pleide å ha.

Så vi prøver å få kontakt med oss selv, før det skjedde noe trauma i livet vårt. For da kan vi også se hvor hard eller traumatiserende dette faktisk var. For da kan vi jobbe igjennom det for å heale det. Og ved å skrive frem og tilbake, så kan vi utforske gamle minner, følelser og hvordan det fortsatt kan påvirke oss. Det kan være veldig vanskelig, men det kan også være veldig healende for deg.

En annen ting du kan gjøre er å begynne å prate med ditt indre barn. Prat med ditt indre barn på et trygt sted eller med en du føler deg trygg på. Og du kan da spørre ditt indre barn om hva slags ord eller setninger som de lengter etter å høre. Det kan være ting som: jeg ser deg, jeg hører deg, jeg elsker deg, du er flink, dette klarer du, du er en god person, du er bra nok, du kan klare det osv.

Det er veldig viktig å ta den tiden for å kunne forstå hva du faktisk trengte tilbake på den tiden, og gi deg selv muligheten til å gi deg selv det nå. Og det kan gjøre all forskjellen.

Det kan også hjelpe å skrive det ut som en historie. Eller snakke det som en historie til deg selv eller din terapeut. Prøv så godt du kan å huske så mange detaljer som mulig. Fordi detaljene er veldig viktige for vi vil ha hele bildet, og gi hjernen vår all informasjonen for å putte dette sammen, prosessere det og få det vekk.

Du kan da også visualisere deg selv tilbake til den tiden. Og i stede for å føle deg hjelpesløs, så kan du hjelpe deg selv. Og da forandrer vi på historien i den traumatiserende perioden. Og vi står kanskje opp for oss selv, si “nei” osv. Og da redder vår voksne selv vår små selv.

 


Så jeg håper dette var til hjelp for deg. Og at det kan hjelpe med flashbaks, dissasosiasjon og heale ditt indre barn. Sånn at du kan slippe inn gleden igjen. 

 

Hva er dine erfaringer med dette? Og har du prøvd noen av teknikkene over?

 

Lys, glede og kjærlighet til fine vakre deg.

Stor goklem,

Nina <3 


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.