Yoga og meditasjon for anspent nakke og skuldre, med gratis nedlastbar ebok.


 

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

Deilige yoga-øvelser for stivhet i nakke, skuldre, hodepine og angst:

 

Personlig så har jeg hatt enorme effekter av yoga og meditasjon. Det har hjulpet meg med stiv nakke, stive skuldre, sove bedre, angst og få mer ro i livet. Dette er fra min personlige erfaring med yoga. Yoga og disse øvelsene kan også være veldig bra om du sliter mye med hodepine.

 

Jeg har vært super stiv i både nakke og skuldre. Jeg gikk selv til kiropraktor en periode for å løse opp. Det var greit der og da, men jeg opplevde at det ble verre av denne behandlingen. Det er min personlige mening. Men så opptager jeg yoga.

 

Det har virkelig forandret hele ryggen min, holdningen min og hvordan jeg tenker. Før så hadde jeg veldig mye vondt i nakken, men takket være yoga så er denne kroniske smerten borte nå. Når jeg startet med å trene yoga-øvelser for nakken og skuldrene regelmessig så merket jeg enormt forskjell.

 

Nedenfor gir jeg deg 9 forskjellige super deilige yoga øvelser for stiv nakke og stive skuldre i tillegg til en meditasjon. Du får 4 øvelser i dette innlegget. Også har jeg laget en super fin ebok til deg med hele 5 flere yoga øvelser for stiv nakke og skuldre med en meditasjon, tilsammen 9 deilige yoga-øvelser. Du kan lese innlegget og laste ned denne flotte eboken helt gratis under.

 

Husk å varm opp litt først, gjerne med solhilsen. God trening og healing med din stive nakke og skuldre <3

 


 

 

 

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

1. Ørne armer:

Stå eller sitt komfortabelt med rett ryggrad. Ta noen dype pust og bare slapp av. Strekk ut begge armer så de er på skulder vidde og høyde. Høy den høyre armen opp mot hode og krøll den venstre armen din rundt den høyre. Målet er å få håndflatene til å nå hverandre. Det kan ta litt tid før du når håndflatene om du ikke klarer det ennå. Vær der du er. Slapp av og pust. Senk skuldrene dine ned fra ørene. Denne øvelsen strekker musklene i armene, skuldrene, øvre rygg og nakke. Bli i stillingen i 5-10 pust. Og bytt side.

 

 


 

Last ned gratis ebok med hele 9 deilige yoga øvelser for stiv nakke og skuldre, inkludert en meditasjon:

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

 


 

Sjekk også ut yoga og meditasjon øvelser for å sove bedre og få mer indre ro her, med gratis ebok.

 


 

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

2. Bakover håndlås:

 

Stå eller sitt komfertabelt. Om du står så stå med beina langt fra hverandre. Før hendene sammen bak ryggen og press håndflatene sammen. Løft armene så langt du klarer til du kjenner en strekk på forsiden av skuldrene. Hold øvelsen i 8-10 pust. En deilig og avslappende øvelse.

 


 

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

3. Katt/ ku øvelse:

 

Begynn på alle fire med håndleddene på linje med skuldre og knær, på linje med hoftene. Pust dypt inn og bøy ryggen, se opp mot taket (dette er kua). Pust ut og bøy hodet mellom armene, trekk inn halebeinet og rund ryggen og skuldrene (dette er katten, som på bildet). Øvelsen strekker både nakke, skuldre, bryst, ryggrad og korsryggen. Gjør øvelsen 5-10 ganger.

 

 


 

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

 


 

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

4. Skulder rulling:

 

Stå eller sitt komfortabelt med en rett ryggrad. Plasser fingertuppene dine på toppen av skuldrene. Trekk albuene mot hverandre foran kroppen for å strekke ut skulder bladene og øvre rygg. Trekk de opp for å strekke triceps. Forsett med armene til siden for å strekke brystet og på forsiden av skuldrene. Fortsett å rull armene sånn. Gjør det 5-10 ganger eller gjerne mer. En super deilig øvelse for skuldrene og løser godt opp.

 

 


 

 

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

 


 

 

Hva er årsaken til stiv nakke og stive skuldre?

 

Det er mange som sliter med både stiv nakke og stive skuldre. Og spesielt vi som jobber mye med armene foran oss, som for eksempel: skrive på pcen, lage mat, bære barn, løfte tunge ting eller vaske opp. Og dette kan jo da nesten gjelde oss alle. Og siden disse aktivitetene er spesielt krevende for armer, skuldre og øvre ryggen så er det heller ikke så overraskende hvorfor så mange sliter med vond nakke og vonde skuldre.

 

Om du har mye vondt i nakke og skuldre så er nesten alltid hovedgrunnen nedgang i ryggraden, eller at du henger fremover med skuldrene. Når du henger mye fremover med skuldrene så forårsaker dette at skulderbladene sklir fra hverandre, som igjen gjør at de blir kronisk overstrukket og gjør musklene rundt skuldrene svake.

 

Til slutt så hardner disse musklene for å beskytte seg selv fra den konstante smerten. Og når disse musklene blir mer og mer slitene kan det forårsake spasmer, og kan skape smerter langs skulderbladene og langs sidene av nakken.

 

Hovedårsaken til nedgang i ryggraden ligger foran kroppen, dypt inn i skulderområdet i det øvre brystet. Mye stivhet i det øvre brystet trekker skuldrene fremover og ned, mens armene blir rotert innover. Ved å frigjøre spenningene i disse musklene, så kan vi faktisk få til å fjerne det mest vanlige årsaken til smerter i den øvre ryggen. Derfor har jeg med både strekking av armer, skuldre, nakke og bryst i øvelsene over.

 

Har du også mye stress og angst så gjør dette at musklene trekker seg sammen, og kan dermed skape mye spenninger. Det igjen gjør at du puster dårlig og puster ikke helt ned i magen, men heller en “overfladisk” pusting kun i brystet. Dette gjør også at du ikke bruker diafragmaet riktig. Dermed oppstår det mye spenninger i kroppen og muskler.

 

 


 

Les også om hvordan få mer energi og mindre stress ved å unngå manipulerende og kontrollerende mennesker. 

 


 

Hvorfor er yoga effektivt for stiv nakke og stive skuldre?

 

Yoga er effektiv for stiv nakke og stive skuldre fordi den fokuserer på å strekke ut de riktige musklene. Yoga hjelper deg med å få riktig holdning av både hode, nakke, skuldre, bryst og ryggrad. Yoga kan også heale skjevheter i ryggraden og gjør du yoga over tid så er det bevist at det kan hjelpe mot smerter i nakke og skuldre blant annet.

 

Jeg kan selv si at yoga har hjulpet meg enormt på min nakke og mine skuldre. Før så var jeg ekstremt stiv i skuldrene mine. Jeg drev en egen velvære salong og jobbet da ekstremt mye med armene. Også mange tunge behandlinger. Dette gjorde at skuldrene mine kunne bli veldig stive.

 

Jeg startet å trene yoga regelmessig og sakte men sikkert så har dette virkelig hjulpet på smertene jeg hadde i nakke og skuldre. Jeg sliter ikke lenger med disse kroniske smertene jeg hadde i nakken og skuldrene på grunn av yoga. Så jeg kan virkelig anbefale yoga for stiv nakke og stive skuldre, ihvertfall så har det hjulpet meg enormt.

 

 


 

 

yoga og meditasjon øvelser for anspent nakke og skuldre med gratis ebok

 

 


 

 

Jeg håper virkelig dette og disse øvelsene kan hjelpe deg like mye som det har gjort for meg. Hør gjerne fra deg om du tester det ut noen dager. Har du prøvd yoga før? Eller hva har du prøvd tidligere for stiv nakke og skuldre? Hjalp det eller hjalp det ikke? Del gjerne dine erfaringer, det kan også hjelpe andre.

 

Ønsker deg alt godt.

Lys, kjærlighet og glede.

Hjerteklem, Nina <3

 


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.