Lær folk hvordan du ønsker å bli behandlet 2


 

hvordan bli behandlet med respekt

 


 

Hvordan få respekt fra andre og hva kan du gjøre. Hvis du for eksempel kommer ut av et dårlig og manipulerende forhold så kan det hende at du ikke vet hva respekt er. Kanskje du heller ikke vet hva manipulering er eller hva det er når noen er respektløse mot deg.

 

Den raskeste måten å vite det på er å skjenne etter hvordan du føler deg. Du vil føle det inni deg og i din intuisjon når noen sier noe som føles litt sårende, frekt eller upassende. Kroppen din vil alltid gi deg en indikasjon når du føler deg ubehagelig i en situasjon. 

 

Og nedenfor vil jeg også gi deg tips du kan gjøre for at du kan få mer respekt fra andre. Det hele starter med deg selv, fine deg.

 

God lesing. Håper dette kan hjelpe deg på din vei. Mange gode tanker vakre sjel.

 


 

>>> >>> LAST NED MIN UNIKE GLEDES MEDITASJON SOM FORANDRET HELE LIVET MITT HER.

 


 

Hvordan kan du kreve at andre kan respektere deg mer?

 

1. Ingen kommer til å respektere deg om du ikke respekterer deg selv.

Så selv-respekt handler om deg, og hvor godt du skjenner deg selv. Det handler om hva du trenger for å være i et sunt og godt forhold. Hva trenger du ut av et forhold for at du skal føle glede, og at du har det bra? 

 

Ikke bare hva du trenger i forhold til andre. Men også hva du trenger å gi mer til deg selv, for at du skal føle glede og mening i livet. Som du kanskje på dette tidspunktet ikke gir til deg selv. 

 

Er din indre dialog veldig dårlig? Sier du mye negativt til deg selv? Klarer du ikke helt å motivere deg selv? Sier du ikke ifra dine meninger og behov? Er du ikke god på å sette grenser, eller vet du ikke hva sunne grenser er? Har du dårlig selvfølelse og selvtillit? 

 

Hvor er dine sår? Hva trengs så heales for at du skal få det bedre med deg selv?

 

For eksempel med meg så vet jeg at jeg alltid kommer til å jobbe med min selvsnakk og indre dialog. Fordi egoet kan ofte komme i veien og komme med usanne utsagt osv. Derfor er dette noe jeg alltid kommer til å jobbe med. For å renske ut de negative tankene og fylle på med gode og positive tanker. Hva er det du trenger å jobbe med?

 

Et eksempel mange ikke er flink til er å si “nei”. Å si “nei” er å vise deg selv masse selv-kjærlighet og selv-respekt, og du valgte å sette deg selv først i det øyeblikket. 

 

Et eksempel kan være at du kanskje har lyst til å si “nei” fordi du er sliten, og kanskje trenger å sove. Og en venn du bryr deg om og som betyr mye for deg, spør deg om hjelp til noe. Det er noe annet. Her kan det være lurt å si ja om det føles riktig og bra for deg, for å bygge på dette gode forholdet og vennskapet dere har.

 

Et annet tilfelle er om du er en “people pleaser”. Og du er litt co-dependet (gjensidig avhengig av noen), og du sier ja til alt uten engang å tenke om du faktisk har lyst til å gjøre det.  Dette er noe jeg har slitt veldig mye med før. At jeg sa ja til alt og alle før. 

 

Så derfor er det viktig å stille deg dette spørsmålet hver gang, er dette noe jeg virkelig har lyst til? Prøver denne personen å manipulerer meg?

 

Problemet med å si “ja” til alt og alle, er at du virker veldig uklar og du over-bearbeider deg selv. Og når du da sliter deg selv ut, så har det ikke selv-respekt til deg selv. Personer som sier “ja” til alt får heller ikke respekt fra andre. De tillater ofte at de blir brukt som dørmatte og at du blir lett manipulert dessverre. 

 


 

>> >>> Få disse deilige yoga øvelsene for å slappe av, få ro og mindre angst.

 


 

2. Lær å investere i personer som investerer i deg.

Her snakker jeg ikke om forhold du allerede er i, som er sunne forhold. Der det er et sunt gi og ta forhold mellom dere.

 

Men jeg prater om når du blir skjent med nye mennesker. Vi gir ikke alt vi har til den personen, uten å bli ordentlig skjent og bygge en solid grunnmur. Og også bygge opp tilliten til de. Dette har med både dating og vennskap å gjøre, når du møter nye mennesker. 

 

Når du begynner å bli skjent med nye mennesker så bør det være en sunn “mur” for begge personer i førsten, for å bygge denne tilliten og grunnmuren sammen først. Fordi det er viktig å ikke gi alt av deg selv til noen du ikke engang skjenner ennå. Å bli skjent med noen tar tid. Å bygge en solid grunnmur og tillit tar tid.

 

Så lær å investere i personer og si “ja”, når du vet at de også kommer til å si “ja” til deg. Det mest respektfulle du kan gjøre for deg selv og tillate deg å ha glede og en høy energi, er å lære å ikke emosjonelt svare til andre. 

 


 

hvordan bli behandlet med respekt

 


 

3. Lær å ikke reagere emosjonelt til andre.

Lær deg å respondere og ikke reagere til andre rundt deg. 

 

Så hvis det for eksempel er en diskusjon eller uenighet i et forhold og den andre personen blir veldig hisset opp, og du blir med på dette. Eller om noen bruker en missbrukende taktikk på deg som manipulering, passiv aggresjon, “the silent treatment” og du blir så sint og emosjonelt lada av dette. Som gjør at du reagerer emosjonelt mot de. Og det de gjør her er en forsvarsmekanisme eller de prøver å straffe deg for noe, som foregår inni de. 

 

Når vi da reagerer i denne situasjonen så skjer dette, nummer en så senker vi vår vibrasjon, og vi møter den personen der de er. Det er ikke å vise deg selv selv-respekt og selv-kjærlighet. Da har vi ikke lært hvordan vi skal ha selv-respekt. Og vi har ikke lært hvordan vi ikke skal gå inn i andre sine sår og dårlige energi. Som gjør at vi ikke har lært hvordan vi ordentlig skal kommunisere med andre. 

 

 

4. Lær hvordan du verbalt kommuniserer med andre.

Å lære hvordan du verbalt kommuniserer med andre er å vise deg selv masse selv-respekt og selv-kjærlighet. Og da snakker jeg om sunn kommunikasjon, som betyr at jeg skal bare ha ansvar for meg selv.

 

Så hvis du blir skikkelig emosjonelt involvert og har med en veldig negativ og giftig person, så er en av de verste tingene du kan gjøre er å bli involvert i denne røren.

 

Et eksempel er en person som kommer inn og er veldig negativ og har en skikkelig dårlig energi. Dere går inn i en krangel eller diskusjon, og denne personen går derfra og føler seg så mye bedre. De kan til og med føle seg glad nå. Mens du sitter der å føler deg elendig, negativ og trist. Det som skjedde her er at de overførte sin negative energi til deg, og du tok imot og godtok det. Det her er ikke selv-respekt. 

 

Selv-respekt er å kunne gjengskjenne noe sånt som dette skjer i en diskusjon eller i noen av dine forhold. Og vite når dette begynner å skje at de begynner å dytte sin negative energi på deg, manipulere, gashligte eller være passiv aggressive. Og at du da klarer å være en voksen moden person og klarer å kommunisere at, ” å jeg ser at du gjør dette, og jeg ser at du må gå igjennom noe akkurat nå. Jeg skal gi deg litt rom alene for dette”. Ikke engasjer deg med noen som bruker emosjonell vold, manipulerer, er frekke eller oppfører seg upassende mot deg. Få heller deg selv vekk fra denne samtalen. 

 

Det er å vise deg selv selv-kjærlighet og at du har kontroll over deg selv og at du ikke reagerer på alle ting som noen gjør mot deg. Og det er virkelig å vise deg selv selv-respekt. 

 

Det viser at du elsker deg så mye at du ikke tillater at følelsene dine tar over, og blir med i denne dårlige situasjonen. Du klarer å beskytte deg selv, og forlate en situasjon om du må på grunn av en krangling eller uenighet. Og verbalt kunne kommunisere med denne personen hva du gjør, og hvorfor du forlater denne situasjonen. 

 

5. Du må lære deg hvordan du skal sette grenser.

Dette er det mange som sliter med. Men du må nummer en vite hva som er akseptabelt og hva som ikke er akseptabelt oppførsel i dine forhold. 

 

Så for å kunne sette grenser i et forhold så må du også vite hva du trenger i et forhold. Hvordan vil jeg føle meg? Hva syns du er frekt? Hva syns du er upassende oppførsel? Du må sette denne standarden og kunne kommunisere dette verbalt med den du er i forhold med. 

 

Det å skape grenser er å fortelle hva som er ok og ikke ok, og det kan få konsekvenser og derfor kan det være vanskelig for mange. Du kan si sånn at jeg spurte deg om å gjøre dette, og jeg syns det er trist at du ikke hører på meg. Jeg har spurt deg mange ganger og gitt deg mange sjanger.  Og en ting er at du ikke engang jobber med det, men du fortsetter med å gjøre det som virkelig sårer følelsene mine. 

 

Så derfor er det viktig å sette en konsekvens for den oppførselen de gjør, om det er noe som sårer deg. Så du lærer folk hvordan du skal bli behandlet og hva det er du tolererer.

 

6. Din indre dialog har alt å si.

Ordene du sier til deg selv fra dag til dag, har en enorm stor effekt på dagen din, hvordan du har det og hva du føler. 

 

Det er viktig å tenke på hvordan din indre dialog er. Hva sier du til deg selv hver dag? Er det ting du ville sagt til din bestevenn? Eller er det ikke det?

 

Dette kan føles som mye arbeid i førsten. Det å si fine ting til deg selv, og ha en god indre dialog. Men jeg lover deg om du trener og gjør det litt hver dag, så blir det lettere og lettere. Og du vil begynne å tro på det. Sånn var det for meg. Jeg måtte øve meg på dette. 

 

Jo mer du gjør det, og lettere blir det for å ha en sunn indre dialog. 

 


 

>>> >>> Les også om hva er emosjonell vold.

 


 

 

Så håper dette var til stor hjelp for deg. Kan du skjenne deg igjen i noen av disse punktene? Eller føler du deg respektert av de rundt deg? Hvis ikke hva kan du gjøre annerledes for å vise deg selv mer selv-kjærlighet og selv-respekt?

 

Del dette innlegget med de du tror kan ha nytte og hjelp av dette.

 

Lys, glede og kjærlighet til fine vakre deg.

 

Stor gledesklem, Nina <3 

 


 

>> >>> LAST NED MIN UNIKE GLEDES MEDITASJON SOM FORANDRET HELE LIVET MITT HER.

 


Om nina

Helping you from anxiety to joy from my own experience. Empath and higly sensitive. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

2 tanker om “Lær folk hvordan du ønsker å bli behandlet

  • Åse Irene

    Hei vakre snille Nina.
    Jeg føler meg så forvirret. er jeg stresset, eller har jeg sosial angst?
    For flere år siden var jeg på hyttetur med en vennegjeng i påsken. Jeg er av typen som mener at når jeg våkner på morgenen; så er jeg ferdig med å sove, og står opp. Denne hytta hadde ikke innlagt vann, eller noen form for luksus, så jeg stod opp og tente opp i ovnen og varmet vann så de andre skulle få vasket seg litt når de stod opp. de fleste stod opp etter hvert, men en dame kom ned, var på toalettet og gikk og la seg igjen to ganger mens jeg satt og ventet på at alle skulle spise frokost sammen. Den 3. gangen hadde hun tatt på klær istedet for pysj, og jeg forstod at nå skulle hun være oppe så jeg klappet henne ned trappen fordi jeg var glad for at vi endelig kunne samles og spise. Dette tok hun veldig fornærmende, og kom helt bort til meg og sa i en sint tone: JEG HAR FERIE JEG SKJØNNER DU!!!!! og forsvant ut. Jeg ble så forskrekket og lei meg at jeg bare måtte gå ut og få frisk luft. Dette er en mur jeg sliter med å komme over eller rundt eller rett og slett bli kvitt. Er det jeg som har gjort feil og skuffet henne eller er det hun som prøver å herske over meg. Kan dra flere lignende historier med samme person.

    • nina Innleggsforfatter

      Hei vakre sjel Åse Irene. Så kost å høre fra deg, og tusen takk for at du deler dette. Du er varmt velkommen her <3 Sånn du beskriver det så høres dette veldig rart ut og ikke bra i det hele tatt. Mitt tips er å alltid skjenne etter i kroppen hvordan du føler deg, kroppen lyver aldri. Du måtte ut å ta deg frisk luft, og du ble helt sjokkert av dette. Og det forstår jeg godt. Du har jo vært super snill. Stått opp tidlig. Ordnet alt klart og hun kommer med denne holdningen. Jeg hjelper deg veldig gjerne mer rundt dette for å kunne guide deg mer om hvordan du bør være og reagere i slike situasjoner, for å forstå mer hva som skjer. Jeg har mye erfaring med det du beskriver. Sender deg mange gode tanker og god energi. Varm klem, Nina <3