3 Steg Til Å Øke Din Selvverd


 

 


 

 


Din selvverd når ned når du er med narsissistiske og manipulerende mennesker. Og her skal du få 3 steg å øke din selvverd. De er eksperter på å synke din selvtillit og selvverd, for at de selv skal føle seg bedre enn deg. Dette er utrolig vondt, og det tar tid å bygge den opp igjen. Men alt er mulig. Det er en av de største sårene som en narsissist kan gi deg. Din selvtillit går ned fordi den som misbruker eller misbrukte deg, forsetter å trykke deg ned hele tiden, og fikk deg til å føle deg mindre enn du er. Fikk deg til å føle at du ikke er bra nok. 

 

Og den vanskeligste delen er at du aksepterer eller har ekspert denne behandlingen, som du ønsker at du ikke hadde godtatt. Så ned andre ord så har du vært med på å synke din egen verdi og selv-verdi. Derfor blir dette en negativ sirkel, der du føler deg dårlig med deg selv. Også kanskje også på grunn av programmering fra barndommen, fra narsissistisk foreldre eller foreldre. 

 

Men du kan klare dette. Du er smart, kunnskapsrik og en god person. Du kan ta livet ditt tilbake. Og jeg tror på deg.

 

Derfor så vil jeg gjerne gi deg 3 tips og steg å øke din selv-verdi etter narsissistisk og psykisk misbruk. Og også muligheten til å jobbe enda dypere med dette. 

 


>> >>> Narsissistens triangulering.


 

3 steg å øke din selvverd etter psykisk vold og trauma

 

De 3 stegene for å øke din selvverdi og å ta vare på deg selv er:

 

1. La det passere:

Ikke lag unnskyldninger, minimaliser eller rasjonaliser oppførsel som ikke møter din verdi og det du fortjener. La det rett og slett bare gå. Si “nei takk” til all oppførslene og behandlingen som forteller deg at du ikke betyr noe, at du ikke har verdi, at du ikke er bra nok eller at du ikke fortjener å bli behandlet på den måten som du vet at du fortjener å bli behandlet. 

 

Du er ikke kresen, frekk, kjedelig, krevende, streng, slem, egoistisk eller noe annet som en som ikke gir deg verdi kaller deg fordi du ikke gir dem hva de ønsker å få ut av deg. Du har standarder. 

 

Når folk har lyst på deg, men de gir deg ikke noe verdi så gir de deg oppmerksomhet. De kan til og med gi deg masse oppmerksomhet i begynnelsen. Som også kalles idealiseringsfasen eller “kjærlighets bombingen”. For det er jo ikke ekte kjærlighet, det er “kjærlighets bombing”. Og de gjør dette fordi de selv har baktanker med det. Det er ikke ekte. Essensielt så er det bare oppmerksomhet og det er ikke kjærlighet. Oppmerksomhet er billig, og kjærlighet er dyp. 

 

Så ser du etter dyp eller billig? Hvis du aksepterer noe mindre enn verdi behandling så viser du deg selv, at du er ikke verdt det. Og at du ikke elsker deg selv. At du ikke gir deg selv verdi. Og du kommuniserer det til andre på en ikke verbal måte. 

 

Selv-kjærlighet er praksisen av å vite din verdi i handling. Dine handlinger viser deg hvor mye du gir deg selv verdi eller ikke. 

 

2. Len deg inn i ensomheten:

 

Velg å være alene enn å være med noen som ikke gir deg verdi. Og dette kan være veldig vanskelig pga den patalogiske ensomheten som kanskje har vært hos deg i flere tiår, og kanskje siden barndommen hele livet ditt. 

 

Men det er mye bedre å være ensom en å være med en person som får deg til å føle deg mindre enn du er. Ikke gå på date når du er ensom.  Du bør ta 6 måneder, kanskje 1 år eller enda lenger med å date etter at du kommer ut av et narsissistisk og misbrukende forhold. Fordi du vil føle deg så ensom. Og den ensomheten vil være veldig overdreven. Det kan føles som at du bare vil komme deg ut der igjen, så du ikke føler deg ensom. 

 

Men hvis du dater når du er ensom eller til og med ser etter nye venner når du er ensom, så vil du gi inntrykk av at du har en lav verdi. Så andre mennesker vil da se deg med å ha lav verdi. De skjenner den desperasjonen.

 

Og du vil enten tiltrekke deg rovdyr som vil ødelegge deg, fordi de kan lukte det på lang avstand. Akkurat som en hai kan lufte blod på flere mils avstand. Eller i den beste situasjonen så vil du tiltrekke deg noen late løver som egentlig ikker setter noe pris på deg. De kommer ikke til å ringe, de vil ikke henge sammen. De vil på en måte bare la deg henge litt der. 

 

Med øvelse med å omfavne den ensomheten og lene deg inn i den føle følelsen av den ensomheten, så vil du komme over frykten av å være ensom. Du du vil innse at det er ikke så verst å være alene. Eventuelt så vil du legge så mye verdi i din alene tid, at det vil være mye lettere å gjøre nummer 1 som er å passere. Når de feil menneskene kommer. 

 


>> >>> Når narsissisten forkaster deg


 

3. Invester i det lange:

 

Stopp med å ofre din langtids fred, for komfort i øyeblikket. Så i stede for å lette på ting med en gang, så vil du heller ha en forsinket lettelse. Og det betyr å gå inn i nr 2 som er å gå inn i ensomheten. Gå inn i din viljekraft og din evne til å investere i din fremtid. 

 

Når du aksepterer mindre enn hva du er verdt i øyeblikket med å ha selskap eller hjelp. Fordi som du vet så er mange misbrukere veldig hjelpsomme til å begynne med. Så hvis du aksepterer mindre enn hva du fortjener, fordi du vil ha det selskapet eller hjelpen. Så vil du skape langtids skade på deg selv, som at du tviler på deg selv, skam, anger, skuffelse og at du bærer nag. Så øk dine standarder i hvordan du ærer deg selv, og hva du er villig til å aksepterer fra andre. Sånn at du kan utvikle langtids fred, selv-kjærlighet, selv-verdi og sunne forhold med mennesker som faktisk gir deg verdi. 

 


Så putt de her enkle stegene inn i praksis og se hvordan din selv-verdi vil øke. Og hvordan det å være alene ikke blir så farlig, men at du faktisk setter pris på det. Når din selv-verdi øker så vil du også bli sterkere og føle sterkere når noen ikke respekterer deg, eller viser deg den verdien som du fortjener. Eller som ikke er støttende med din verdi og dine verdier, og som bare prøver å rive deg ned sånn at de kan føle seg bedre om sine egne usikkerheter. 

 

Bli også med i vår månedlige live gruppe coaching for å jobbe mer med i heale deg selv etter narsissistisk og psykisk misbruk. Her kan du spørre om alt du lurer på rundt dette. Og jobbe med å sette grenser og bruke tid på selv-kjærlighet. Samtidlig så kan du også heale sammen med mange andre som går en lignende reise som deg. Du finner dette fantastiske gruppe coachingen her sensitive deg.

 

 

Husk at du er bra nok akkurat som du er.

Lys, glede og kjærlighet fra mitt hjerte til ditt hjerte <3

Stor goklem, 

Nina <3

 


Om nina

Find joy after trauma. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.