Hvordan Øke Selv-Kjærligheten Til Deg Selv


 

 

selv kjærlighet etter psykisk vold

 


Det er så viktig å ta vare på deg selv. Og her skal jeg gi deg tips til hvordan øke selv-kjærligheten til deg selv. Spesielt etter narsissistisk og psykisk misbruk. Det er veldig ødeleggende for din selv-verdi, selvtillit og selvfølelse. 

 

Kanskje du har lært fra du er liten av å ikke ta så godt vare på deg selv. Eller du har blitt straffet når du begynte å ta vare på deg selv. Og dermed har du tatt dette med deg videre inn i voksenlivet. 

 

Kanskje du da har endt med å være en “people pleaser” og skal hjelpe alle andre, fremfor deg selv. Og på den måten ikke vise deg selv noe selv-kjærlighet. Derfor vil jeg gjerne gi deg tips og råd her på hvordan du kan vise deg selv selv-kjærlighet, og hvordan du kan pleie deg selv.

 

Selv-kjærlighet handler om hvordan du tar vare på deg selv fysisk, psykisk, mentalt og spirituelt. Hvordan vi snakker til oss selv og hvordan vi elsker oss selv.

 


 

Selv-kjærlighet er det viktigste forholdet du kan ha i livet ditt. Det er som sagt så viktig. Og spesielt etter psykisk vold og narsissistisk vold. Fordi manipulerende mennesker vil rett og slett ta bort selv-kjærligheten til deg selv.

 

De kan gjøre at du mister deg selv totalt, og ikke vet hvem du er. Derfor skal du få fem tips til selv-kjærlighet her:

 

1. Takknemlighet:

Og grunnen til at dette er så viktig og for at du kan ta vare på deg selv, og være på et bra sted mentalt og emosjonelt så må du være takknemlig. Du må være takknemlig for hva du har.

 

Det er viktig å nyte der du er og være takknemlig i nuet, mens du jobber mot å komme et bedre sted. Du kan ikke kontrollere ting, og dermed heller ikke hvor fort du vil komme ditt. Så da er det like greit at du har det gøy, og være takknemlig på reisen. 

 

Tenk på alle folkene, mulighetene og alt du har i livet ditt nå som du kan være takknemlig over. Og være glad og fornøyd med der du er akkurat nå. Å være takknemlig er viktig å praktisere hver dag. Det gjør at du ikke setter så mye press på deg selv til å være perfekt, til å ha alt osv. Men nyte hvert øyeblikk som det er. 

 


3 steg til å øke din selv-verd


 

2. Ikke knytt deg til hver tanke som du har:

Hvis vi begynner å knytte oss til alle våre tanker så kan det vekke angst, stress, frykt, depresjon, panikk anfall osv. Vi knytter oss selv da til hver eneste tanke som går igjennom vårt hode.

 

Men lær heller å overvåke tankene i stede. Og være bevisst på hva vi forteller oss selv hvert øyeblikk. Det kan gjøre at vi velger de tankene som vi ønsker, og som vi ønsker å tro på.

 

3. Stopp med å kritisere deg selv:

Dette er den indre kritikeren som sier at du må gjøre det riktig eller du må gjøre det perfekt. Eller at du ikke er bra nok, tynn nok, pen nok, smart nok osv. 

 

Derfor viktig å jobbe med den indre kritikeren, og ikke henge deg opp i det. Men heller klare å avlede det til noe positivt. 

 

Pass på hva du sier til deg selv. Enten så vil tankene dine motivere og inspirere deg, eller så vil de dra deg ned. Og da legge merke til om du sier noe negativt til deg selv, og dermed erstatte det med positive affirmasjoner.

 

4. Ta vare på kroppen din:

Som å spise sunn mat og trene regelmessig. Fysisk aktivitet og ernæring er alfa omega for at du skal føle deg bra, og veldig viktig for å vise deg selv selv-kjærlighet.

 

Det er viktig å gjøre dette hver eneste dag. 

 


5 måter å håndtere manipulerende mennesker


5. Kom deg ut av din komfort sone:

Og grunnen til det er for å virkelig elske og pleie deg selv og bevege deg langs denne reisen kalt livet, hvor vi vil bli bedre og utfordre oss selv og vokse. Og alt dette personlige utviklings arbeidet.

 

Og det å komme ut av din komfort sone, betyr ikke at du trenger å hoppe fra et fly. Det kan bare være at når du går ut å spiser i kveld, så skal du snakke med noen. Jeg skal faktisk bare se på noen i øynene deres og bare smile til de. Eller så kan det også være noe litt større som å dra på en reise, spørre en jente ut på en date eller noe annet som kan virke litt skremmende for deg. Noe som kan gjøre at du pusher deg selv litt lenger, og det er så utrolig viktig å gjøre disse tingene. Fordi dette bygger virkelig din selvsikkerhet. 

 

Og når vi gjøre noe som er utenfor vår komfort sone, så kan det føles skummelt. Men også veldig herlig, fordi vi faktisk gjorde det og turte det. Og det er her utviklingen av hvem du er ment til å være, ved å utfordre seg selv og presse deg selv ut av de små komfort sonene. 

 

6. Stopp å sammenligne deg selv med andre mennesker:

Og grunnen til det er fordi å sammenligne deg selv med andre, er ikke bra iforhold til det å elske deg selv. Det er å ikke elske deg selv å sammenligne deg med andre. 

 

Og grunnen til det er at du kan sammenligne deg med andre mennesker, eller hvor du syns du burde være på denne tiden i livet ditt. Og det er ikke å elske deg selv. Det er rett og slett å si at du ikke er bra nok. Og at det ikke er ok å være der du er akkurat nå, og at du skulle vært et helt annet sted. Sammenligne oss med andre sine forhold, på sosiale medier osv. Eller om du er skilt og er alene med barn, og sammenligner deg med andre. 

 

Og all den tiden du bruker å sammenligne deg med andre gjør at du ikke kan være glad, og være tilstede i øyeblikket. Og elske deg selv. Fordi der du er akkurat nå, er ikke ok og at det ikke er bra nok. Det er nesten det du forteller deg selv. Så på den måten så er du den krevende og misbrukende foreldren til deg selv, ved å ikke elske deg selv for alt du er akkurat nå. 

 

Og forstå at det finnes ingen andre i verden akkurat som deg. Når du virkelig tenker på det, så trenger du ikke noen gang igjen sammenligne deg med noen andre. Og det gir heller ingen mening å sammenligne deg selv med hvor du er i livet til hvor noen andre er i livet. Fordi alle er på forskjellige livs reiser. 

 


Så håper dette var til hjelpe for fine, smarte deg. Hva er dine beste selv-kjærlighet tips? Kommenter gjerne under.

 

 

Sender deg en god og varm klem.

Lys, glede og kjærlighet fra mitt hjerte til ditt hjerte <3

Stor gledesklem,

Nina 


Om nina

Find joy after trauma. Yoga, meditation, pure food recipies & self love. Gluten free, sugar free, paleo & vegan recipies. Namaste. Wish you joy, love and light, Nina <3


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.